واقع الخدمات المساندة المقدمة للتلاميذ ذوي الإعاقة السمعية في ظل التعليم عن بعد أثناء جائحة كورونا The reality of supportive services provided to students with hearing-impaired while using E-Learning during Corona pandemic in 2020-2021 AD

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

أستاذ التربية الخاصة المساعد بجامعة الطائف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة واقع الخدمات المساندة المقدمة للتلاميذ ذوي الإعاقة السمعية أثناء فترة التحول الكامل إلى نمط التعلم عن بعد بسبب جائحة كورونا التي حدثت في عام 2020م. بلغت عينة الدراسة 54 معلماً ومعلمة من معلمي تخصص الإعاقة السمعية من مدينة الطائف. تم اتباع المنهج الوصفي في الدراسة. تم إعداد استبيان يشتمل على ثلاثة أبعاد رئيسية تشمل خدمات الدعم الأكاديمي، والخدمات الإرشادية، وخدمات اللغة والكلام والتواصل. ظهرت الدرجة الكلية لواقع الخدمات المساندة ككل بدرجة متوسطة عند (3.11)، وفق الترتيب التالي خدمات الدعم الأكاديمي جاءت في المرتبة الأولى بينما خدمات اللغة والكلام والتواصل جاءت ثانياً بينما الخدمات الإرشادية ظهرت في المرتبة الأخيرة. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق إحصائية تعزى لطبيعة الإعاقة (صم او ضعاف سمع)، بينما توجد فروق إحصائية عند مستوى دلاله (0,05) لصالح تلاميذ المرحلة المتوسطة. بناءً على نتائج الدراسة، تم التوصية بضرورة الاستفادة من تجربة التعلم الإلكتروني أثناء جائحة كورونا من أجل تطوير الخدمات المساندة تقنياً لتلائم خصائص التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية.
The study aimed to know the reality of the supportive services provided to students with hearing disabilities during the period of complete transition to the distance learning style that was due to the Corona pandemic that occurred in 2020. The study sample consisted of 54 male and female teachers of hearing disabilities from the city of Taif. The descriptive method was followed as approach in the study. A questionnaire was prepared that included three main dimensions, including academic support services, counseling services, and language, speech, and communication services. The total degree of the reality of the supportive services as a whole appeared in a medium degree with medium (3.11). The result of the three-dimension appeared as the following order: Academic support services came first, while language, speech and communication services came second, while counseling services came last. The results also showed that there are no statistical differences due to the nature of disability (deaf or hard of hearing), while there are statistical differences at the level (0.05) in favor of students of middle schools' stage. Based on the results of the study, it was recommended to take an advantage of the e-learning experience that was gained during the Corona pandemic in order to develop technical supportive services to suit the characteristics of students with hearing disabilities.

الكلمات الرئيسية