واقــع تعــزيــز مهــارات تقــريــر المصــــير مــن قِبــل الأمهــــــات: دراسة مقارنة بين أمهات الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية وقريناتهن من غير ذوات الإعاقة The Reality of Reinforcing Self-Determination Skills by Mothers: A Comparative Study Between Mothers of Students with and without Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيـــد بقســـم الـــتربيـــة الخـــاصـــة كلية الدراسات العليا التربوية، جامعة الملك عبد العزيز

2 أستــاذ مشــارك بقســم الـتربية الخــاصـة كلية الدراسات العليا التربوية- جامعة الملك عبد العزيز

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة واقع تعزيز الأمهات لمهارات تقرير المصير لبناتهن الملتحقات بالمراحل الدراسية الثلاثة (الابتدائية، المتوسطة، الثانوية(في مدينة جدة، ومعرفة أثر المتغيرات التالية في مستوى التعزيز: (المؤهل العلمي والمرحلة العمرية للأم، المرحلة الدراسية ووجود إعاقة الفكرية لدى الابنة)، إضافةً إلى الكشف عن ممارسات وتحديات تعزيز هذه المهارات من خلال مجموعتي النقاش البؤرية. تم الاعتماد على المنهج المختلط بتصميمه التتابعي التفسيري؛ من خلال جمع البيانات بواسطة(الاستبانة(وبلغ عدد العينة (٢٤٨(رد. ومن ثمّ إجراء المقابلات في مجموعتيّ النقاش البؤرية، كشفت النتائج عن مستوى تعزيز مرتفع لمهارات تقرير المصير على جميع الأبعاد وفق الترتيب التالي:(معتقدات التحكم بالفعل، الفعل الإرادي، التصرف الفعَّال)، كما اتضح وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التعزيز تبعًا لمتغير الإعاقة الفكرية؛ لصالح أمهات غير ذوات الإعاقة في بعدي (الفعل الإرادي، والتصرف الفعَّال)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير المرحلة الدراسية، ما بين المرحلة الثانوية والمتوسطة لصالح المرحلة الثانوية في بعد (الفعل الإرادي)، وما بين المرحلة المتوسطة والابتدائية لصالح المرحلة المتوسطة في بعد (معتقدات التحكم بالفعل). وقد أشارت الأمهات في مجموعتيّ النقاش إلى وجود تحديات أمام تعزيز مهارات تقرير المصير تتمثل في الآتي: مصادر المعلومات، وثقافة المجتمع، والموازنة بين دور الأم والتعزيز لهذه المهارات، وعوامل مرتبطة بالابنة. وتتلخص أهم التوصيات في توفير مصادر معرفية إلكترونية بلغة بسيطة، تتناول مفهوم تقرير المصير ومهاراته؛ لبناء ممارسات سليمة، وإتاحة الفرص لذوي الإعاقة الفكرية في المجتمع؛ حتى تبنى ممارسات مهارات تقرير المصير وفق التفضيلات لا المتاح.
This study explored the reality of mothers’ reinforcement of self-determination skills by comparing the level of reinforcement between mothers of daughters with and without intellectual disabilities by examining the effect of the mother’s educational qualifications and age and the daughter’s school stage. Two focus groups were also used to reveal the practice and challenges of the mothers' reinforcement of self-determination skills. This mixed research study with an explanatory sequential design used quantitative data from a questionnaire. The participants were (248(mothers of students in Jeddah enrolled at primary, intermediate, and secondary schools for the integration of intellectual disability. The mothers who expressed their consent in the questionnaire also participated in two focus discussion groups.
A high level of reinforcement for self-determination skills was apparent on three dimensions of the questionnaire, in the following order: (Action-Control Beliefs, Volitional Action, Agentic Action). Statistically significant differences were also evident in the level of reinforcement, followed by the intellectual disability variable, in favor of mothers without disabilities in two dimensions (Volitional Action, Agentic Action). Statistically significant differences were also apparent for the school-stage variable between the secondary and middle school stages in favor of the secondary stage in the dimension (Volitional Action(and between the intermediate and primary school in favor of the intermediate stage in the dimension (Action-Control Beliefs. (
The focus group results indicated a number of challenges facing the promotion of self-determination skills, represented by the following: sources of information, community culture, balancing the role of the mother and enhancing these skills, and factors related to the daughter.
The most important recommendations can be summarized as: providing electronic knowledge sources in simple language; dealing with the concept of self-determination and its skills; building sound practices; providing more opportunities for people with intellectual disabilities in society; and adopting self-determination skills practices according to preferences, not availability.

الكلمات الرئيسية