اتجــــاهــــات المعلــــم وعــــلاقتهــا بسلــوكيــات التنمــر علــى ذوي الإعــاقــة فــي مــدارس الــدمــج Teachers’ attitudes and their relationships to bullying behaviors against handicapped students among the inclusion school
هدفت الدراسة إلى تقدير العلاقة بين اتجاه معلمي مدارس الدمج وعلاقته بالتنمر على الطلاب ذوي الإعاقة. واشتقت عينة الدراسة بطريقة كرة الثلج، ووصلت إلى 73 معلم ومعلمة. واستخدمت الدراسة مقياس إلينوي لسلوك التنمر المدرك، ومقياس CATCH لاتجاهات المعلمين نحو الطلاب ذوي الإعاقة، وذلك بعد تعريبهم للغة العربية. تم التحقق من مصداقية أدوات الدراسة باستخدام التحليل العاملي التوكيدي واستراتيجية تحزيم المفردات، وقد حققت المقاييس مطابقة مقبولة في ضوء بيانات العينة. جاءت قيم الثبات باستخدام معامل ماكدونالد أوميجا مقبولة ومرتفعة لأبعاد أدوات الدراسة. استخدم الباحثان معامل ارتباط سبيرمان لتقدير العلاقات بين متغيرات الدراسة وأسفرت النتائج عن مكون سلوكي سالب مرتفع لمعلمي التربية والتعليم نحو الطلاب ذوي الإعاقة مما يسبب التنمر الزائد على حالات ذوي الإعاقة. أسفرت النتائج عن ارتفاع المكون الانفعالي لدى المعلمين مما يشير إلى التعاطف الزائد نحو ذوي الإعاقة.
The study aimed to estimate the relationship between the teachers' attitude toward inclusion schools and its relationship to bullying of students of handicapped. The participants derived as the snowball method. A 73 male and female teachers of special education major have responded to tools. The study translated the Illinois Scale of Perceived Bullying Behavior, and the CATCH Scale of Teachers' Attitudes towards Students with handicapped. The credibility of the study tools was verified using confirmatory factor analysis and item parceling strategy, and the scales achieved good fitting. The McDonald's Omega coefficient were high values for the subscales of the study tools. The Spearman correlation estimates the relationships between the variables. The results reached that high rejection behavioral subscale of special education teachers towards students with handicaping which causes excessive bullying on the cases of special needs students. The results revealed the increasing of emotional subscale, because of distinguishing an excess of empathy towards people of determination.
عبـد العـزيــز, أمـانـي غـريـب, & مــوســى, محمــــود علـــي. (2022). اتجــــاهــــات المعلــــم وعــــلاقتهــا بسلــوكيــات التنمــر علــى ذوي الإعــاقــة فــي مــدارس الــدمــج Teachers’ attitudes and their relationships to bullying behaviors against handicapped students among the inclusion school. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 14(51.1), 65-98. doi: 10.21608/sero.2022.273763
MLA
أمـانـي غـريـب عبـد العـزيــز; محمــــود علـــي مــوســى. "اتجــــاهــــات المعلــــم وعــــلاقتهــا بسلــوكيــات التنمــر علــى ذوي الإعــاقــة فــي مــدارس الــدمــج Teachers’ attitudes and their relationships to bullying behaviors against handicapped students among the inclusion school", مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 14, 51.1, 2022, 65-98. doi: 10.21608/sero.2022.273763
HARVARD
عبـد العـزيــز, أمـانـي غـريـب, مــوســى, محمــــود علـــي. (2022). 'اتجــــاهــــات المعلــــم وعــــلاقتهــا بسلــوكيــات التنمــر علــى ذوي الإعــاقــة فــي مــدارس الــدمــج Teachers’ attitudes and their relationships to bullying behaviors against handicapped students among the inclusion school', مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 14(51.1), pp. 65-98. doi: 10.21608/sero.2022.273763
VANCOUVER
عبـد العـزيــز, أمـانـي غـريـب, مــوســى, محمــــود علـــي. اتجــــاهــــات المعلــــم وعــــلاقتهــا بسلــوكيــات التنمــر علــى ذوي الإعــاقــة فــي مــدارس الــدمــج Teachers’ attitudes and their relationships to bullying behaviors against handicapped students among the inclusion school. مجلة التربية الخاصة والتأهيل, 2022; 14(51.1): 65-98. doi: 10.21608/sero.2022.273763