مستوى تضمن معلمات التوحد لمهارات تقرير المصير في ممارساتهن التعليمية مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في المرحلة الابتدائية في مدينة جدة Level of Autism Teachers' Integration of Self-Determination Skill in Their Educational Practices with Autism Spectrum Disorder Primary Students in The City of Jeddah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بــاحثــة بقســم الــتربيــة الخــاصــة كليــة الــتربيــة، جــامعــة جــدة

2 أستـــــاذ الــتربيــة الخــاصــة كليــة الــتربيــة، جــامعــة جــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى تضمين معلمات التوحد لمهارة تقرير المصير في ممارساتهن التعليمية مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في المرحلة الابتدائية في مدينة جدة، من وجهة نظرهن، وتكّونت العينة من (41) معلمة توحد ممن يعملن في مراكز التوحد ومدارس التعليم العام الابتدائية الحكومية المُلحق بها فصول دمج بمدينة جدة؛ للكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في تقديرهن لمستوى تضمينهن لمهارة تقرير المصير في ممارساتهن التعليمية مع الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في المرحلة الابتدائية، وفقًا للمتغيرات الآتية: البيئة التعليمية، المؤهل العلمي، حصول المعلمات على دورات تدريبية في مهارة تقرير المصير، سنوات الخبرة، والصف الدراسي للطلبة. ولتقصي هذه المشكلة البحثية؛ صممت الباحثة استبانة تكّونت من (28) عبارة تقيس مستوى تضمين مكونات مهارة تقرير المصير في الممارسات التعليمية، مُدرجة ضمن أربعة أبعاد رئيسية تُمثل الخصائص الأساسية المكونة لتقرير المصير، وهي: الحكم الذاتي، التنظيم الذاتي، التمكين النفسي، وتحقيق الذات. وأسفرت النتائج عن مستوى تضمين مرتفع لمهارة تقرير المصير بشكل عام، فجاءت الأبعاد الأكثر ارتفاعًا مُرتبة تنازليًا كما يلي: (التمكين النفسي، تحقيق الذات، الحكم الذاتي، والتنظيم الذاتي). كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى لمتغيرات الدراسة: البيئة التعليمية، المؤهل العلمي، حصول المعلمات على دورات تدريبية في مهارة تقرير المصير، سنوات الخبرة، والصف الدراسي للطلبة. بينما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات معلمات التوحد نحو مستوى تضمينهن لمكونات مهارة تقرير المصير المُتمثلة في بُعد الحكم الذاتي تُعزى لمتغير البيئة التعليمية، لصالح فصول الدمج.
The current study aimed to reveal the perceived level of the self-determination skill integration by teachers of students with autism spectrum disorder (ASD) into their educational practices with their primary stage students in Jeddah. The study sample consisted of (41) teachers of ASD students working in autism centers and public primary schools with inclusive classrooms in Jeddah to reveal statistically significant differences in their perceived level of the self-determination skill integration into their educational practices with their primary stage ASD students, in light of the following variables: educational environment, educational qualification, teachers’ access to training courses in the skill of self-determination, years of experience, and grade of students, To investigate this study problem, the researcher developed a questionnaire consisting of (28) phrases that measured the integration level of the components of the self-determination skill into educational practices within four main dimensions representing the essential characteristics of self-determination, namely: autonomy, self-regulation, psychological empowerment and self-realization. The results indicated a high level of integration of the self-determination skill in general; the higher dimensions in descending order were psychological empowerment, self-actualization, autonomy, and self-regulation. The results also indicated no significant differences due to the variables of the educational environment, the educational qualification, the teachers’ access to training courses in the self-determination skill, the years of experience, or the students’ grades. On the other hand, there were statistically significant differences in the responses of teachers of ASD students to the integration level of the self-determination skill component (autonomy) due to the variable of the educational environment in favour of the inclusive classrooms.

الكلمات الرئيسية