درجة الوعي بالأمن السيبراني لدى الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم The degree of cybersecurity awareness among persons with visual impairments in the Kingdom Saudi Arabia from their point of view

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستــاذ الــتربيــة الخــاصـــة المشـــارك جــــامعــــة تبــــــــوك

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على درجة الوعي بالأمن السيبراني لدى عينة من الأشخاص ذوي الإعاقة البصرية. ولتحقيق اهداف الدراسة تم اعداد استبانة تكونت في صورتها النهائية من جزأين الأول: تضمن البيانات الشخصية للمشاركين والثاني تضمن فقرات الاستبيان وعددها 30 فقرة موزعة على ثلاثة ابعاد هي: الوعي بمفاهيم الأمن السيبراني وتكون منم 10 فقرات، الوعي بتطبيقات الأمن السيبراني وتكون من 13 فقرة والبعد الثالث سبل تعزيز الوعي بالأمن السيبراني وتكون من 7 فقرات. وبعد التأكد من دلالات الصدق والثبات طبقت الاداة الأداة على 56 شخص من ذوي الإعاقة البصرية، أشارت النتائج الى ان الدرجة الكلية بالوعي بالأمن السيبراني متوسطة وكانت متوسطة أيضا على البعد الأول ومرتفعة على البعدين الثاني والثالث. كما اشارت النتائج الى عدم وجود فرق دال احصائيا في درجة الوعي بالأمن السيبراني يعزى الى متغير الجنس والتعليم بينما كان هناك فرق دال احصائيا حسب متغير التدريب يعود الى الأشخاص الذين حصلوا على تدريب على الامن السيبراني. وأخيرا فقد اوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالأمن السيبراني للأشخاص ذوي الإعاقة عموما وذوي الإعاقة البصرية بشكل خاص.
The current study aimed to identify the degree of cybersecurity awareness among a sample of visually impaired persons. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was prepared that consisted in its final form of two parts: the first included the personal data of the participants and the second included the questionnaire’s 30 paragraphs distributed on three dimensions: awareness of cybersecurity concepts and consisted of 10 paragraphs, awareness of cybersecurity applications and consisted of 13 paragraphs and the third dimension Ways to enhance cybersecurity awareness and consist of 7 paragraphs. After verifying the indications of honesty and reliability, the tool was applied to 56 persons with visual disabilities. The results indicated that the total degree of cybersecurity awareness was medium, and it was also medium on the first dimension and high on the second and third dimensions. The results also indicated that there was no statistically significant difference in the degree of cybersecurity awareness attributed to the variable of gender and education, while there was a statistically significant difference according to the training variable due to people who had received training on cybersecurity. Finally, the study recommended the need to pay attention to cyber security for people with disabilities in general and those with visual impairment in particular.

الكلمات الرئيسية