مـدى معرفـة أوليـاء الأمـور بخـدمــات التدخــل المبكر للإعـاقــة الفكـريـة بقـانـون الـتربيـة الخـاصـة الأمريكـي المتمـركــزة نحـو الأســرة The extent of parents' knowledge of early intervention services for intellectual disability in the American Family-Centered Special Education Act

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة مسار الإعاقة العقلية كليـــة الــتربيـــة – جــامعـــة الملك سعـــود

2 أستاذ التربية الخاصة، قسم التربية الخاصة كليـــة الــتربيـــة – جــامعـــة الملك سعـــود

المستخلص

الدراسة بعنوان مدى معرفة أولياء الأمور بخدمات التدخل المبكر للإعاقة الفكرية بقانون التربية الخاصة الأمريكي المتمركزة نحو الأسرة. هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى معرفة أولياء الأمور بأهمية خدمات التدخل المبكر للإعاقة الفكرية بقانون التربية الخاصة الامريكي IDEA المتمركزة نحو الأسرة. كما هدفت الدراسة إلى التعرف على أبرز خدمات التدخل المبكر للإعاقة الفكرية التي يجب تقديمها وفقاً لقانون التربية الخاصة الأمريكي IDEA المتمركزة نحو الأسرة. وإلى التحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول أبرز خدمات التدخل المبكر للإعاقة الفكرية التي يجب تقديمها وفقاً لقانون التربية الخاصة الأمريكي IDEA المتمركزة نحو الأسرة وحول مدى معرفة أولياء الأمور بأهمية خدمات التدخل المبكر وفقاً لمتغير (الجنس، العمر، المؤهل الدراسي، المستوى الاقتصادي) بين استجابات عينة الدراسة.
من أجل تحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وقد قامت الباحثة ببناء أداة الدراسة معتندة على تصميم ليكرت الخماسي، تتكون من محورين رئيسين هما: المحور الأول: أبرز خدمات التدخل المبكر للإعاقة الفكرية التي يجب تقديمها والمحور الثاني: معرفة أولياء الأمور بأهمية خدمات التدخل المبكر للإعاقة الفكرية في قانون التربية الخاصة (IDEA) المتمركزة نحو الأسرة. تكون مجتمع الدراسة من أولياء الأمور ذوي الإعاقة الفكرية بمدينة الرياض بالمملكة العربية السعودية، للعام الدراسي 1433/1434هـ، وتشمل العينة جميع مجتمع الدراسة المكون من معاهد وبرامج التربية الفكرية بمدينة الرياض. وأظهرت نتائج الدراسة عدم تلقي الأطفال بمرحلة التدخل المبكر للخدمات العلاجية والتأهيلية المناسبة وأن أولياء الأمور لديهم قصور في معرفة الخدمات المقدمة للأطفال بمرحلة التدخل المبكر وأن الخدمات المقدمة بالمملكة العربية السعودية لا ترتقي لمستوى الخدمات المذكورة بتعليم الأفراد ذوي الاحتياجات الخاصة بالقانون IDEA2004
Study Title: The Extent Of Parents' knowledge Of Family Centered Early Intervention Services For Children With Intellectual Disabilities According To Individuals With Disabilities Education Law U.S Act (Idea) . The aim of this study is to identify the extent of knowledge of parents of the importance of family focused early intervention programs for children with mental disabilities. It also aims to identify the most important services in the family focused early intervention programs, according to the individuals with Disabilities Education Act (IDEA(. In addition, the study sought to determine the existence of any statistically significant differences regarding the most prominent services in family centered early intervention programs according to Individuals with Disabilities Education Act (IDEA) related to (sex, age and academic qualification variables), it also aimed to identify the extent of parents' awareness of the importance of family centered early intervention programs for children with intellectual disabilities.
In order to achieve the results of the study, the researcher used the descriptive analytic approach; the researcher designed a questionnaire (the instrument of the study) depending on Five-point Likert scale, the questionnaire consisted of two dimensions; the first dimension related to the prominent services in family centered early intervention programs, while the second dimension was dedicated to discuss parents' awareness of the importance of family centered early intervention programs for children with intellectual disabilities . The community of the study consisted of the parents of children with intellectual disabilities in the city of Riyadh in the Kingdom of Saudi Arabia during the academic year (1433/ 1434h). The sample includes all study population consisting of institutes and intellectual education programs in Riyadh . The results of the study showed that children in the early intervention stage did not receive appropriate therapeutic and rehabilitative services and that parents had a lack of knowledge of the services provided to children in the early intervention stage and that the services provided in the Kingdom of Saudi Arabia do not rise to the level of the mentioned services by educating individuals with special needs in IDEA2004