دور المعامل الافتراضية في زيادة دافعية تعلم مادة العلوم لدى الطالبات ذوات الإعاقة السمعية في المعاهد الحكومية فـــي محــافظــــــة جــــــــــــدة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة في المتوسطة الأربعون بنات في محافظة جدة

2 أستاذ مشارك بكلية الدراسات العليا التربوية جامعة الملك عبد العزيز

3 أستاذ مساعد- قسم ماجستير القيادة التربوية بجامعة دار الحكمة-جدة

المستخلص

يهدف البحث إلى معرفة دور المعامل الافتراضية في تطوير المهارات الأساسية العملية وإثارة الدافعية للتعلم لدى الطالبات ذوات الإعاقة السمعية لمادة العلوم في المعاهد الحكومية في محافظة جدة. حيث استخدمت الباحثة منهج البحوث المختلطة التي دمجت بين الكمي والنوعي وقد صممت الباحثة تقرير التجربة العلمية لقياس مهارات الطالبة العملية في المعمل الافتراضي، وصحيفة تكرار لقياس بعض السلوكيات والممارسات العلمية للطالبة والمكتسبة من المعمل الافتراضي، واستبانة قياس دافعية الطالبة تجاه العلوم في التجارب التقليدية والافتراضية، وكتابة تأملات من المعلمة أثناء تنفيذ التجارب لدور المعامل الافتراضية في زيادة الدافعية لتعلم العلوم لدى طالبات ذوات الإعاقة السمعية وفق دورة غراهام غيبس. وتوصلت الباحثة من خلال الأدوات المذكورة سابقًا إلى أن الطالبة من فئة ذوات الإعاقة السمعية استطاعت القيام بخطوات التجربة في نسبة تراوحت بين 100 إلى 66,7 و33,3 % وفي مستوى الاستنتاج وتحليل النتائج قيم تراوحت بين 66,7 إلى 88,3 إلى 16,7 في تفاوت حسب درجة ومستوى الأسئلة، وفي مرحلة الاستنتاج كانت النسبة 100 % في التجربة العملية التجريبية قياسًا بالافتراضية التي حققت فيها الطالبة من فئة ذوات الإعاقة السمعية في القيام بخطوات التجربة الافتراضية وتسجيل النتائج وتحليلها بشكل مبسط والاستنتاج بنسبة 100 % حسب تقرير التجربة العلمية، وكانت نتائج صحيفة التكرار لقياس الدافعية توضح أن الطالبات من فئة ذوات الإعاقة السمعية استطاعت من خلال التجربة الافتراضية قراءة خطوات التجربة وفهما دون الحاجة إلى لغة الإشارة بنسب66,7 % ونفذت خطوات التجربة اِفْتِرَاضِيًّا وكتبت في تقرير التجربة دون مساعدة من المعلمة وأظهرت مهارات تقنية في استخدام الحاسب الآلي ونفذت التجارب بحماس وطرحت أسئلة متنوعة حول التجارب بنسب 83,3 % وهذا كله يؤكد تحسن ممارسات الطالبة التي تعزز الدافعية للتعلم في المعمل الافتراضي. وأظهرت النتائج أن المعمل الافتراضي يحقق الشعور بالمتعة في تدوين النتائج والحماس بنسبة 100 % في أثناء الإجابة على الأسئلة وتساعد على طرح الأسئلة المتنوعة بنسبة 83.3 %، وتجعل الطالبة من فئة ذوات الإعاقة السمعية تتطلع لإجراء تجارب مماثلة وتوفر الأمان من المخاطر بدرجة أعلى من التجارب التقليدية. وخلصت الدراسة إلى أن المعامل الافتراضية تنمي المهارات العملية لدى فئة ذوات الإعاقة السمعية، وتساعد في رفع دافعيه الطالبة من فئة ذوات الإعاقة السمعية تجاه تعلم العلوم، وأوصت الباحثة بإجراء المزيد من البحوث حول دور المعامل الافتراضية في تنمية المهارات العلمية والعملية والتعلم الذاتي وتطوير مهارتي القراءة والكتابة والذكاءات المتعددة لدى ذوي الإعاقة السمعية.
The research aims to find out the impact of virtual laboratories in the development of basic practical skills and stimulate the motivation for learning in students with hearing disabilities for the subject of science in the government institutes in Jeddah governorate, the researcher used a method of mixed research that combined quantitative and qualitative and the researcher designed the report of the scientific experiment to measure the skills of the practical student in the virtual laboratory, andA repetition of the measurement of some of the scientific behaviors and practices of the student and acquired from the virtual laboratory, the resolution of the measurement of the student's motivation towards science in traditional and virtual experiments, and the writing of reflections from the teacher during the implementation of experiments for the role of virtual laboratories in increasing the motivation to learn science in students of hearing disabilities according to the course Graham Gibbs.The researcher concluded through the tools mentioned earlier that the student in the category of hearing impairment was able to perform the experiment steps in ratios ranging from 100 to 66, 7 and 33.3% and in the level of conclusion and analysis of the results values ranging from 66,7 to 88, 3 to 16, 7 in variation by degree and level of questions,At the conclusion stage, the percentage was 100% in the experimental practical experiment compared to the hypothetical achieved by the student in the category of hearing impairment in the steps of the virtual experiment and the recording and analysis of the results in a simplified way and the conclusion by 100% according to the report of the scientific experiment.From the category of hearing disabilities, through the virtual experiment she was able to read the steps of the experiment and understand without the need for sign language in 66.7% and carried out the steps of the experiment by default and wrote in the experiment report without the help of the teacher and showed technical skills in the use of the computer and carried out the experiments enthusiastically and asked various questions about the experiments at 83.3% and this All confirms the improvement of the student's practices that enhance the motivation to learn in the virtual laboratory.
By identifying the student's motivational measurement for science, it is clear that experiments in the virtual laboratory achieve a sense of pleasure in recording results and enthusiasm by 100% while answering questions and help asking diverse questions by 83.3%, and make the student a class with hearing disabilities. Looking forward to similar experiments and providing higher risk security than traditional experiments. The study concluded that virtual laboratories develop practical skills in the auditory disability category, and help raise the student's motivation from the hearing impairment category towards learning science, and recommended that the researcher conduct more research on the role of virtual laboratories in the development of scientific and practical skills, self-learning and the development of multiple literacy skills and intelligence in the category of hearing disabilities.

الكلمات الرئيسية