تصوُّر مقترَح لتطوير الأداء التدريسيِّ لمعلِّمات مدارس التعليم الشامل فـي ضـــوء التصميـــم الشــامــل للتعلُّــم (UDL) A Proposed Conception for Developing the Teaching Performance of Inclusive Education Schoolteachers in Accordance with Universal Design of Learning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مــاجستــــير منــــاهــــج وطـــــرق تــــدريــــس

2 أستــاذ المنـــاهــــج وطــــرق التـــدريــس جـامعــة الإمـــام محمــد بن سعـــود الإســلاميـــة

المستخلص

قام التصور المقترح على مبادئ التصميم الشامل للتعلُّم، إصدار رقم (2,2)، المنشور عام 2018م (CAST ,2018)، وتعرِّف الباحثة التصور المقترح إجرائيًّا بأنه: "تخطيط مبنيٌّ على نتائج الدراسات السابقة لبناء إطار فكريٍّ عامٍّ تتبنَّاه الدراسة، بغرض تطوير الأداء التدريسيِّ لمعلِّمات مدارس التعليم الشامل في ضوء التصميم الشامل للتعلُّم، ومعاييره المتمثِّلة في مشاركة المتعلِّم، وإثارة دافعيَّته نحوَ التعلُّم، وتقديم وعرض المعلومات، وأداء المتعلِّم والتعبير عن فَهْمه، وتوفير أداة قياس لمستويات الأداء التدريسيِّ للتصميم الشامل للتعلُّم بتدرُّج رباعيٍّ يتمثَّل في (معلِّم خبير، معلِّم متقدِّم، معلِّم ممارس، معلِّم غير ممارس)". وقد استندت الباحثة بشكل رئيس على نتائج دراسة سابقة أعدتها الباحثة ندى القحطاني وأشرف عليها أستاذ المناهج وطرق التدريس غالية السليم بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، والتي هدفت إلى مدى توافر التصميم الشامل للتعلم في الأداء التدريسيِّ لدى معلِّمات مدارس التعليم الشامل (القحطاني والسليم ،2022م)، وتكوَّنت أداة الدراسة من بطاقة ملاحظة مزوَّدة بسُلَّم تقدير لفظيٍّ وبلغت مؤشِّراتها (27) مؤشِّرًا موزَّعة على ثلاثةِ معاييرَ أساسيةٍ، هي (مشاركة المتعلِّم وإثارة دافعيَّته نحوَ التعلُّم- تقديم وعرض المعلومات- أداء المتعلِّم والتعبير عن فَهْمه)، وطبِّقت الأداة على (30) معلِّمةً من معلِّمات التعليم الشامل - تعليم عام - بالمرحلة الابتدائية بمدينة الرياض، وتوصَّلت الدراسة لعدد من النتائج، أهمُّها توافر معايير التصميم الشامل للتعلُّم ككلٍّ بالأداء التدريسيِّ لمعلِّمات التعليم الشامل بمتوسِّط (1,57) وبدرجة (غير متوفِّر).
The proposed conception is based on the principles of universal Design for Learning, Edition No. (2.2), published in 2018 (CAST, 2018). The researcher defines the proposed conception from the procedural aspect as: "A planning based on the results of previous studies to build a general intellectual framework adopted by the study". This is for the purpose of developing the teaching performance of female teachers in inclusive education schools in the light of the universal design for learning and its standards. These standards are the learner's participation, his motivation towards Learning, presenting, displaying information, learner performance and his expressing understanding. The tool for measuring the levels of teaching performance provides a quadruple gradation for the universal Design of learning. This quadruple gradation is represented by (expert teacher, advanced teacher, practicing teacher, and non-practicing teacher)." The researcher relied mainly on the results of a previous study prepared by the researcher "Nada Al-Qahtani" and supervised by the Professor of Curricula and Teaching Methods, "Ghaliya Al-Saleem" at the Imam Muhammad bin Saud Islamic University. This previous study aimed to study the availability of universal learning design in the teaching performance of teachers of Inclusive education schools (Al-Qahtani and Al-Salim, 2022 AD). The study instrument consisted of a note card with an oral grade scale. This tool includes 27 indicators distributed on three basic standards. These basic standards are learner participation, his motivation towards learning, presentation and presentation of information, learner performance and expression of understanding. The researcher applied this tool to 30th female teachers of Inclusive education, general education at the primary level in Riyadh. The study reached a number of results, the most important of which is the availability of universal Design standards for learning as a whole in the teaching performance of inclusive education teachers with an average of (1.57) and a degree not available.

الكلمات الرئيسية