المــؤشــــرات السلــــوكيــــة المنبئــــة بالمــوهبــــة لــــدى الطلبــــة ذوي اضطــــراب طيــــف التــــــــوحــــــد Behavioral Indicators Predictive of Giftedness Among Students with Autism Spectrum Disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة توحد إدارة تعليم المنطقة الشرقية باحثة ماجستير تربية موهوبين بجامعة الملك فيصل

2 أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة جـامعـة الملك فيصـــل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الموهبة لدى الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد من خلال تحديد المؤشرات السلوكية المنبئة بوجود الموهبة، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحثان المنهج الوصفي، ولجمع البيانات تم تطبيق مقياس (الودعاني، أبو الفتوح. 2019)، وتكونت عينة الدراسة من 36 من الطلبة المسجلين بمركز شمعة التوحد بالدمام في المرحلة العمرية من 7-15 سنة والذين تم تشخيصهم رسميا باضطراب طيف التوحد.
     أكدت النتائج امتلاك الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد للمؤشرات السلوكية المنبئة بالموهبة بدرجة متوسطة في جميع أبعاد المقياس. كما أشارت النتائج الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجات تقدير المؤشرات السلوكية المنبئة بالموهبة لدى الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد تعزى لمتغير العمر، وأوصت الدراسة بضرورة العمل بالمقياس للكشف عن الموهبة لدى الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد
     The current study aimed to Identify gifted people with autism spectrum disorder by identifying behavioral indicators that predict the presence of talent, and to achieve the objectives of the study, the researchers followed the descriptive approach, and to collect data, the (Al-Wadani, Abul Fattouh. 2019) scale was applied, the study sample consisted of 36 students from Those registered in the Autism Shamaa Center in Dammam, in the age group of 7-15 years, who have been officially diagnosed with autism spectrum disorder.
     The results confirmed that students with autism spectrum disorder possessed behavioral indicators predictive of giftedness with a moderate degree in all dimensions of the scale. The results also indicated that there were no statistically significant differences in the degrees of estimation of behavioral indicators predictive of talent among students with autism disorder due to the variable of age, and the study recommended the need to work with a scale of indicators predictive of the presence of talent to detect children who have the possibility of having talent with autism spectrum disorder.