تصوُّر مقتَرَح لمنهج السلامة المدرسيَّة لذوات الإعاقة الفکريَّة بالصفوف الدنيا للمرحلة الابتدائيَّة في معاهد التربية الفکريَّة بجدة A Proposed Model of School Safety Curriculum for Female Students with Intellectual Disabilities in the Lower Grades of Primary School Stage at the Institutes of Intellectual Disabilities in Jeddah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مــاجستــير تــربيــة خــاصَّــة جــامعــة المــلک عبــد العــزيــــز

2 أستاذ مُشارِک بقسم التربية الخاصَّة کلية الدراسات العليا التربويَّة - جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

هدَفَت الدراسةُ إلى بناء تصوُّر مقتَرَح لمنهج السلامة المدرسيَّة لذوات الإعاقة الفکريَّة بالصفوف الدنيا للمرحلة الابتدائيَّة في معاهد التربية الفکريَّة بجدة؛ وذلک من خلال معرفة أکثر المخاطر التي تتعرض لها التلميذات من وجهة نظر المعلِّمات، ومعرفة الفروق بين وجهات نظر المعلِّمات حول أکثر تلک المخاطر تبعًا لمتغيِّر: (مکان العمل، التخصُّص العامّ، عدد سنوات الخبرة، المؤهِّل العلميّ، الخبرة في صفوف التدريس)، وکذلک معرفة سلوکيات السلامة المدرسيَّة اللازمة لتدريب التلميذات عليها، من وجهة نظر المعلِّمات، ومعرفة الفروق بين وجهات نظر المعلِّمات حول تلک السلوکيات تبعًا للمتغيرات السابقة، وقد تکوَّنت عينة الدراسة من (44) معلمة، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثتان بإعداد أداة المخاطر، وأداة سلوکيات السلامة المدرسيَّة، وقد توصَّلَت الدراسةُ إلى النتائج التالية؛ من أهمِّها: أن قِيَم متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة على أداة المخاطر ظهرت بدرجة منخفضة من وجهة نظر المعلِّمات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في أداة المخاطر حول البُعْد: (الأول، الثاني، الثامن، العاشر، الکلي) باختلاف متغيِّر المؤهِّل العلميّ، وحولَ البُعْد: (الأول، الثاني، السابع، التاسع، العاشر، الکلي) باختلاف متغيِّر الخبرة في صفوف التدريس، وأن قِيَم متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة على أداة سلوکيات السلامة المدرسيَّة ظهرت بدرجة منخفضة، ووجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة في أداة سلوکيات السلامة المدرسيَّة حولَ البُعْد (الأول، السادس، السابع) باختلاف متغيِّر مکان العمل، وحول البُعْد الخامس باختلاف متغيِّر التخصُّص العامّ، وقد توصَّلَت الدراسةُ إلى التوصيات التالية؛ من أهمِّها: اعتماد منهج السلامة المدرسيَّة کمنهج أساسي مِنْ قِبَل لجنة إعداد وتخطيط المناهج في وزارة التعليم، وتنظيم برامج توعية لأسر ذوي الإعاقة الفکريَّة ذات العَلاقة بسلوکيات السلامة العامَّة والأزمات الطارئة.
The study aimed at developing a proposed model of school safety curriculum for female students with intellectual disabilities in the lower grades of primary school stage at the Institutes of Intellectual Education in Jeddah. For this purpose, the study sought to identify the risks commonly faced by female students, from the point of view of female teachers. It also attempted determining the differences between female teachers’ viewpoints about most of those risks based on the following variables: (Workplace, academic major, number of years of experience, academic qualifications, and experience in the field of teaching). Moreover, the study identified school safety procedures which were deemed necessary to train the female students on, from female teachers’ viewpoints. It also determined the differences between female teachers’ views on school safety procedures according to the above-mentioned variables. Study sample consisted of (44) female teachers; and to achieve the objectives of the study, the researcher developed a study tool to assess the risks and another study tool assess school safety procedures. The study reached the following results, the most important of which are as follows: the arithmetic means of the responses of study sample members to the risks tool came at a low degree, from the point of view of female teachers and there were statistically significant differences with relation to the following dimensions: (the first, the second, the eighth, the tenth, the overall dimension), according to the variable of ‘Academic Qualifications’. Furthermore, there were statistically significant differences with relation to the dimensions: (the first, the second, the seventh, the ninth, the tenth, and the overall dimension), according to the variable of ‘Experience in the Field of Teaching’. Moreover, the arithmetic means of the responses of study sample members to school safety procedures’ tool came at a low degree as there were statistically significant differences with relation to the dimensions: (the first, the sixth, and the seventh), according to the variable of ‘Workplace’ and with relation to the fifth dimension according to the variable of ‘Academic Major’. At the end, the study reached the following recommendations, the most important of which are as follows: approving school safety curriculum as a basic curriculum by Curriculum Planning and Developing Committee at the Ministry of Education; and launching awareness programs for the families of the students with intellectual disabilities to educate them on public safety procedures and emergency drills.

الكلمات الرئيسية