العوامل المساهمة في تعرض الطالبات ضعيفات السمع للتنمر المدرسي في المرحلة الابتدائية في برامج الدمج من وجهة نظر معلماتهن في مدينة جدة Contributing Factors to the Exposure of Hard of Hearing Students to School Bullying in the Primary Stage in Inclusion Programs from their Teacher's Point of View in Jeddah City

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة کلـــية الـــتربيـــة، جـــامعـــة جـــدة

2 الأستاذ المساعد بقسم التربية الخاصة کلـــية الـــتربيـــة، جـــامعـــة جـــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على العوامل المساهمة في تعرّض الطالبات ضعيفات السمع للتنمر المدرسي في المرحلة الابتدائية في برامج الدمج من وجهة نظر معلماتهن في مدينة جدة، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم تطوير استبانة تکونت من (31) فقرة موزعة على (4) محاور من العوامل التي تقيس مدى إسهامها في تعرّض الطالبات ضعيفات السمع للتنمر المدرسي، وهي: (المدرسة، الأقران، الطالبات ضعيفات السمع، معلمة الطالبات ضعيفات السمع)، وأجاب عليها المعلمات المختصات في الإعاقة السمعية والبالغ عددهم (30) معلمة، وقد أظهرت النتائج العوامل الأکثر إسهاماً مرتبة ترتيباً تنازلياً کما يلي: (العوامل المرتبطة بالطالبات ضعيفات السمع، العوامل المرتبطة بمعلمة الطالبات ضعيفات السمع، العوامل المرتبطة بالمدرسة، العوامل المرتبطة بالأقران)، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة حول العوامل المساهمة في تعرّض الطالبات ضعيفات السمع للتنمر المدرسي تُعزى لمتغيري سنوات الخبرة، والدورات التدريبية في التنمر المدرسي.
This study aimed to identify the factors contributing to school bullying in in inclusion classrooms at primary school for female students from the point of view of their teachers in the city of Jeddah, from the point of view of their teachers in the city of Jeddah. This study included a questionnaire of 31 points divided into four main axes to measure the extent of their contribution to the exposure of hard-of-hearing students to school bullying, which are: (school, peers, hard-of-hearing students, and a teacher of hard-of-hearing students). The questionnaire was answered by 30 female teachers who specialize in hearing impairment. In descending order as follows: (Factors associated with hard-of-hearing students, factors associated with the teacher of hard-of-hearing students, factors associated with school, factors associated with peers). The results also showed that there were no statistically significant differences in the responses of the study sample about the factors contributing to bullying of students with hearing impairments, also school bullying due to the variables of years of experience and training courses in school bullying.

الكلمات الرئيسية