درجة تطبيق معلمي ذوي اضطراب طيف التوحد بالمرحلة الابتدائية لاستراتيجيات تحليل السلوک التطبيقي في ضوء بعض المتغيرات The Degree of Application of Applied Behavior Analysis Strategies by Teachers of Individuals with Autism Spectrum Disorder at the primary School in the Light of Some variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير - جامعة الملک فيصل (ملخص بحث ماجستير)

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على درجة تطبيق معلمي ذوي اضطراب طيف التوحد بالمرحلة الابتدائية لاستراتيجيات تحليل السلوک التطبيقي (ABA) في ضوء بعض المتغيرات، وتکونت عينة البحث من (80) معلمًا ومعلمة من معلمي التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد في المدارس التابعة لإدارة التعليم في محافظة الاحساء للعام الدراسي 1441-1442هـ. بواقع (40) معلمًا و(40) معلمة، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وقد طبق على عينة البحث أداة البحث (استبيان إلکتروني) من إعداد الباحثة، وتوصل البحث إلى أن معلمين التلاميذ ذوي اضطراب طيف التوحد يدرکون جدوى هذه الاستراتيجيات مما يعزز استخدامهم لها، مما يعني أن هؤلاء المعلمين على معرفة بالخطوات الرئيسة لتحليل السلوک التطبيقي، کما توصل البحث إلى أن أکثر الاستراتيجيات تطبيقًا هي الفنيات التي تعمل على زيادة السلوک المرغوب، ايضًا أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع أو المؤهل العلمي أو الخبرة، وکذلک أظهرت النتائج أن عدم تعاون الوالدين أو المعلمين کانت من أکثر المعوقات من وجهة نظر المعلمين.
The aim of this research is to investigate the degree to which teachers with autism spectrum disorder at the primary School apply Applied Behavior Analysis (ABA) strategies in light of some variables. The research sample consisted of (80) male and female teachers of students with autism disorder in schools affiliated to the Education Department in Al-Ahsa for the academic year 1441-1442. A female teacher by (40) teachers and (40) female teachers, and the descriptive analytical method was used, and it was applied to the sample of the research tool (questionnaire) prepared by the researcher. And the research found that teachers of students with autism spectrum disorder are aware of the feasibility of these strategies, which enhances their use of them, which means that these teachers are aware of the main steps of applied behavior analysis, and that the most applied strategies are the techniques that increase the desired behavior, The results also showed that there were no statistically significant differences attributed to the variable of gender, educational qualification or experience. The results also showed that the lack of cooperation of parents or teachers was one of the most obstacles from the teachers' point of view.

الكلمات الرئيسية