دمــج مهــــارات التفکــــير الإبــــداعــــي فــي بــرامــج المــوهــوبــين فــي ضــوء کفــاءات التعلــم فــي القــــرن الحــادي والعشــريــن Integrating creative thinking skills in gifted programs in the light of learning competencies in the twenty-first century

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

محــاضــر- جــامعــة المـلک فيصـل طــالــب دکتــوراه تــربيــة مــوهــوبــين

المستخلص

هدفت الدراسة للتعرف على مستوى دمج مهارات التفکير الإبداعي في مناهج الموهوبين، کما يدرکها مشرفو ومنسقو ومعلمو الموهوبين، في ضوء کفاءات القرن الحادي والعشرين، واستخدمت الدراسة المنهج المزجي المختلط، وتکونت عينة الدراسة الکمية من (172) مشرفا ومنسقا ومعلما من الجنسين، أما الدراسة النوعية فاستخدم الباحث فيها المقابلات شبه المقننة، کما وقام الباحث بتحليل مجموعة من البيانات، وتم استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة مع البيانات الکمية، في حين تم تحليل البيانات النوعية عن طريق استخدام الاستراتيجيات الثلاث المقترحة من کريسويل، وجاءت نتائج الدراسة الکمية لتبين أن مستوى التخطيط والتنفيذ والتقييم لمهارات التفکير الإبداعي کان متوسطا، وأنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات العينة تعزى لمتغير الجنس، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير التخصص، أما نتائج الدراسة النوعية فجاءت متعلقة بالتطبيق من خلال الآلية، والمشارکة والجاهزية وعرض النتائج، وبالفرص التي تمثلت في التقنية، والسياسة التعليمية، والوعي المجتمعي، والدافعية الطلابية، وبالمعوقات التي تمثلت في المعوقات البشرية والتنظيمية والمادية، وبينت نتائج الدراسة النوعية مستوى تطبيق أقل من متوسط لدمج المهارات، کما بينت اختلافا بين المشرفين من جهة والمنسقين والمعلمين من جهة أخرى في وجهات نظرهم، وقام الباحث بتفسير نتائج الدراسة الکمية في ضوء نتائج الدراسة النوعية، وختم الدراسة بمجموعة من التوصيات.
The study aimed to identify the level of integrating creative thinking skills into the curricula of the gifted, as perceived by the supervisors, coordinators and teachers of the gifted, in the light of the competencies of the twenty-first century. The researcher used semi-structured interviews, and the researcher analyzed a set of data. Appropriate statistical methods were used with quantitative data, while qualitative data were analyzed by using the three strategies proposed by Creswell, The results of the quantitative study came to show that the level of planning, implementation and evaluation of creative thinking skills was average, and that there were statistically significant differences in the sample responses due to the gender variable, while there were no statistically significant differences due to the variable of specialization. The qualitative study was related to the application through the mechanism, participation, readiness and presentation of results, and the opportunities represented in technology, educational policy, community awareness, student motivation, and the obstacles represented in human, organizational and material obstacles. The results of the qualitative study showed a lower than average application level to integrate skills. It also showed a difference between the supervisors on the one hand and the coordinators and teachers on the other hand in their views; the researcher interpreted the results of the quantitative study in the light of the results of the qualitative study, and concluded the study with a set of recommendations.

الكلمات الرئيسية