استخدام معلمي اللغة العربية لأساليب القياس التکويني في صفوف المدارس الابتدائية المشتملة على الطلبة ذوي صعوبات التعلم في مدينة جدة Arabic Language Teachers Perspective in their Use of Formative Assessment Methods in Elementary School Classes that Include Students with Learning Disabilities in Jeddah Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بــاحثــة بقســم الــتربيــة الخــاصــة کليــــة الــــتربيــــة، جــــامعــــة جــــدة

2 أستــاذ الــتربيــة الخــاصــة کليــــة الــــتربيــــة، جــــامعــــة جــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التّعرُّف على آراء معلمي اللغة العربية في استخدامهم لأساليب القياس التکويني بصفوف المدارس الابتدائية التي تشتمل على الطلبة ذوي صعوبات التعلم بمحافظة جدة، والتّعرُّف إلى الفروق في الآراء بناءً على المتغيّرات التالية: (الجنس، وعدد الدورات الحاصلين عليها في مجال القياس والتقويم، والصف الدراسي). ولتحقيق أهداف الدراسة؛ استخدم الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وصُمّمت استبانة لجمع البيانات مکوّنة من (15) فقرة، وتألفت عينة الدراسة من (107) معلمين ومعلمات من معلمي اللغة العربية بمدارس المرحلة الابتدائية المحلق بها برامج صعوبات تعلم في محافظة جدة، حيث اُختيروا بطريقة قصدية. وتوصّلت الدراسة إلى أن درجة استخدام معلمي اللغة العربية لأساليب القياس التکويني جاء بدرجة "مرتفعة" کما يرونها، وبلغ المتوسط الحسابي (3.178). کما کشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًّا في آراء المعلمين، حول استخدامهم لأساليب القياس التکويني بناءً على متغيّر عدد الدورات في مجال القياس والتقويم؛ لصالح الحاصلين على (7) دورات فأکثر، في حين أنها لم تکشف عن وجود فروق دالة إحصائيًّا تُعزى لمتغيّري الجنس والصف الدراسي.
The current study aimed to identify the perspective of Arabic language teachers in their use of formative assessment methods in elementary school classes that include students with learning disabilities in Jeddah. The study also aimed to identify the differences in opinions based on the following variables: (gender, and the number of courses obtained in the field of assessment and evaluation, And the grade they teach). To achieve the study; The two researchers used the descriptive survey approach, and a questionnaire was designed to collect data consisting of (15) items, and the study sample consisted of (107) teachers from Arabic language teachers in primary schools. The study found that the degree of Arabic language teachers' use of formative assessment methods was high (3.178), as they see it. The results also revealed statistically significant differences in the teachers' opinions about their use of formative assessment methods based on the variable number of courses in the field of assessment and evaluation, for the benefit of those who have obtained (7) courses or more. In contrast, it did not reveal the existence of statistically significant differences attributed to the variables of gender and grade.

الكلمات الرئيسية