مدى وعي معلمات رياض الأطفال بمؤشرات مشکلات الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم ودورهم في تحسينها ومعوقات التعرف عليها في ظل التعليم عن بعد The extent of kindergarten teachers' awareness of indicators of visual perception problems for with learning disabilities and their role in improving them and the obstacles to identify them in distance learning

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة ماجستير بقسم التربية الخاصة جـــامعـــة المــــلک سعـــود

2 أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة جــــامعــــة المــــلک سعــــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة مدى وعي معلمات رياض الأطفال بمؤشرات مشکلات الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم، وعلى معرفة دور معلمة رياض الأطفال في تحسين مشکلات الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم أثناء التعليم عن بعد، ومعرفة معوقات الکشف عن مؤشرات وجود مشکلات في الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم أثناء التعليم عن بعد. وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي وذلک؛ بتطبيق استبانة على عينة عشوائية من معلمات رياض الأطفال في المدارس الأهلية بمدينة الرياض، حيث بلغ عدد الاستجابات منهم 356. کما توصلت نتائج الدراسة إلى أن وعي معلمات رياض الأطفال بمؤشرات وجود مشکلات في الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم جاءت ککل بدرجة متوسطة. وفيما يتعلق بدور معلمات رياض الأطفال في تحسين مشکلات الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم أثناء التعليم عن بعد، ومعوقات التعرف على المؤشرات الدالة لوجود مشکلات الإدراک البصري لذوي صعوبات التعلم أثناء التعليم عن بعد قد جاءتا بدرجة مرتفعة، فکانت أعلى هذه المعوقات هي سهولة تشتت انتباه الأطفال أثناء التعليم عن بعد.
This study aimed to examine the extent to which kindergarten teachers are aware of indicators of visual perception or visual processing problems for with learning disabilities, their role in improving visual perception problems for with learning disabilities during distance education, and also to know the barriers to identifying indicators of visual perception problems for with learning disabilities during distance education. The study used the descriptive approach by applying a questionnaire on a random sample of kindergarten teachers in private school in Riyadh, and the number of responses reached 356. The results showed moderate level of kindergarten teachers awareness of indicators of visual perception problems for with learning disabilities as a whole was. and high level of the role of kindergarten teachers in improving visual perception problems for with learning disabilities during distance education, and the barriers to identifying indicators of visual perception problems for with learning disabilities during distance education, the highest of these obstacles was children were easily distracted during distance education.

الكلمات الرئيسية