المهــارات قبــل الاکــاديميــة للأطفــال الصــم وضعــاف السمــع وعــلاقتهــا ببعــض المتغــيرات بمــدينــة الــريــــاض Pre-Academic Skills for Deaf and Hard of Hearing Children with Some Variables in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محــــاضــر بقســــم الــــتربيــــة الخــــاصــة جــــامعــــة المــلک سعــــود

2 أستـــاذ الــتربيـــة الخــاصــــة جــــامعــــة المــلک سعــــود

المستخلص

هدَفت هذه الدِّرَاسَة إلى التعرُّف على الاختلاف في المهارات قبل الأکاديمية بين تلاميذ الصف الأول الابتدائي الصم، وضِعاف السمع الذين التحقوا ببرامج دمج ما قبل المدرسة، وتلاميذ الصف الأول الابتدائي الصم، وضِعاف السمع الذين لم يلتحقوا بهذه البرامج وفق عدد من المتغيرات: الجنس (ذکر، أنثى)، الخيار التربوي (دمج کلي، دمج جزئي). وقد استخدم الباحثان في هذه الدِّرَاسَة المنهج الوصفي. واعتمدت الدِّرَاسَة في أداتها على مقياس المهارات قبل الأکاديمية للطفل الأصمّ، وضعيف السمع (مِن تصميم الباحثان)، والذي تضمَّن (مهارات القراءة والکتابة والحساب، وما قبلها کإمساک القلم ومحاکاة الخطوط ومعرفة الأرقام والأحرف والتمييز واللغة، ...). وتکوّنت عينة الدِّرَاسَة من (125) طفلا (من الصم وضِعاف السمع ذکورًا وإناثًا)، و(36) معلمـ/ـة) (ذکورًا وإناثًا).
وجاءت أبرز نتائج الدِّرَاسَة حول استجابات الأطفال الصُّم وضِعاف السمع المرتبِطة بالمهارات قبل الأکاديمية بشکل عامّ: وجود فروق دالة إحصائيًّا في عدد من محاور الأداة لصالح مَن سبَق لهم الالتحاق ببرامج دمج الأطفال الصم، ، وکذلک في استجاباتهم عن سؤال الالتحاق ببرامج الدمج للتلاميذ ضِعاف السمع لصالح مَن سبَق لهم الالتحاق ببرامج الدمج لضعاف السمع، وفي استجابات أفراد العينة الذين التحقوا ببرامج الدمج باختلاف الجنس في عدد مِن مَحاور الأداة کانت الفروق لصالح الذکور، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دالة إحصائيًّا في استجابات أفراد العينة الذين التحقوا ببرامج الدمج باختلاف الخيار التربويّ لصالح الدمج الجزئي، بينما لم توجد وجود فروق دالّة إحصائيًّا في استجابات أفراد العينة الذين لم يلتحقوا ببرامج الدمج باختلاف الجنس والخيار التربويّ في جميع محاور الأداة. وقد خلصت الدراسة لعدد من النتائج جاء أبرزها في ضرورة العمل على أن تکون رياض الأطفال سنة إلزامية للأطفال الصُّمّ وضِعاف السمع في برامج دمج الصُّمّ وضِعاف السمع بمدارس التعليم العامّ ومعاهد الأمل لتعليم الصُّمّ التابع لوزارة التعليم؛ والاحتذاء بالتجارب العالمية وتقديم برامج دمج للأطفال الصُّمّ وضِعاف السمع بمرحلة ما قبل المدرسة من خلال نموذج مطوّر للبرامج التعليمية والخدمات التأهيلية والمسانِدَة، يعدُّه متخصِّصون في التربية الخاصة، وتتبناه وزارة التعليم؛ ليتم تطبيقه في کافة المدارس والبرامج التابعة لها. وأکدت الدراسة على أهمية مرحلة ما قبل المدرسة والمهارات قَبْل الأکاديمية للأطفال الصُّمّ وضِعاف السمع ودورها رفع التحصيل الأکاديمي والذخيرة اللغوية وضرورة جعلها مع موضوع بحث على قائمة أولويات البحث العلمي.
The purpose of this study was to explore the differences in pre-academic skills of deaf and hard of hearing students of the first grade in elementary schools who joined preschool deaf and hearing impaired integration programs, and deaf and Hard of Hearing students of the first grade in elementary schools who did not join these programs in relation to a number of variable including gender (male/female), and educational choice (total/partial integration). The author used a descriptive approach in conducting this study.
The study sued a scale designed by the author to measure the pre-academic skills of deaf and Hard of Hearing children as a research tool. This scale measured their reading, writing, math, and essential foundation skills such as holding a pen, tracing lines, recognizing numbers and letters, and language. The sample of the study population included (125) male and female, deaf and Hard of Hearing children.
The findings of this study indicated that the responses of the deaf and Hard of Hearing children in relation to their pre-academic skills revealed generally that: there were statistically significant differences in a number of the research aspects in favor of those who had already joined deaf and Hard of Hearing children integration programs; in their responses to a question about joining deaf and hearing impaired children integration programs the differences were in favor of those who had already joined those integration programs; in their responses to a question about joining deaf and hearing impaired children integration programs the differences were in favor of those who had already joined those integration programs; and in the responses of the participants who joined integration programs in relation to gender in a number of the research aspects the differences were in favor of males. The findings also revealed that there were statistically significant differences in the responses of the participants who joined integration programs in relation to the educational choice in favor of partial integration, whereas there were no statistically significant differences in the responses of the participants who did not joined integration programs in relation to gender and educational choice throughout the different aspects of the research.
 In conclusion, the results of the study reflected the need to make the kindergarten year compulsory for deaf and hard of hearing students in deaf and Hard of Hearing integration programs in General Education schools and the Ministry of Education’s Alamal Institutes. They also reflected the need to assimilate other countries’ endeavors in this field and provide a preschool deaf and Hard of Hearing integration programs through models that enhance instructional programs and support services, prepared by special education experts and adopted by the Ministry to be implemented in its schools and programs. The study also highlighted the importance of the preschool stage and pre-academic skills of deaf and hard of hearing students and their impact on their academic achievement and language skills, and the need to prioritize them as an important research field

الكلمات الرئيسية