السلوک التنمُّريّ المُوجَّه نحو التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية Bullying Behaviour Against Students With Intellectual Disability Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة مسار الإعاقة الفکرية، کلية التربية، جامعة الملک سعود

2 الأستاذ في قسم التربية الخاصة کلية التربية، جامعة الملک سعود

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى التعرُّف على مستوى السلوک التنمُّريّ المُوجَّه نحو التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية من قِبَل أقرانهم في منطقة جازان؛ وذلک من وجهة نظر معلِّميهم وعلاقته بمتغيِّرَي مرحلة الدراسة: (ابتدائي/ متوسط)، وجنس التلميذ: (ذکر/ أنثى).
استخدمت الدراسةُ المنهجَ الوصفيَّ، حيث قام الباحثان بتصميم وبناء أداتها، والتي تکوَّنت من (34) عبارة، موزَّعة على محورين، وتکوَّنت عينةُ الدراسة من (109) من مُعَلِّمِي ذوي الإعاقة الفکرية للمرحلتين: (الابتدائية- المتوسطة).
وقد توصَّلت الدراسة لما يلي:

انخفاض مستوى السلوک التنمُّريّ (اللفظي – الجسدي) نحو التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية، وعدم وجود فوارق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05=α)، بين استجابات عينة الدراسة حول مستوى السلوک التنمُّريّ نحو التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية من قِبَل أقرانهم تُعزَى إلى متغيِّر المرحلة الدراسية التي يعمل بها أفراد العينة: (ابتدائية – متوسطة).
وعدم وجود فوارق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05=α)، بين استجابات عينة الدراسة حول مستوى السلوک التنمُّريّ نحو التلاميذ ذوي الإعاقة الفکرية من قِبَل أقرانهم، تُعزَى إلى متغيِّر الجنس: (ذکر – أنثى).

وتوصِي المخرَجاتُ الحاليةُ بإجراء دراسة تتناول مدى وعي المعلمين بمظاهر السلوک التنمُّريّ، وأهم المعوِّقات التي يواجهونها في التعامُل مع التلاميذ المتنمِّرين نحو ذوي الإعاقة الفکرية، وإجراء دراسة مماثِلة على المرحلة الثانوية المدمَج فيها ذوو الإعاقة الفکرية.
This study aims to identify the level of bullying behavior towards students with intellectual disabilities by their peers and its relationship with the variables of being in a primary or an intermediate school, as well as with sex (male-female).This topic has been studied from the point of view of the teachers concerned in the Jazan region.
The study has used the descriptive approach where the researcher has designed a 34-word study tool, divided into two axes. The study sample covered (109) teachers of intellectual disabilities students for both (primary/intermediate)schools.
The outcomes of the study were as follows:

Absence of statistically significant differences at the level of statistical significance (0.05=α) between the responses of the sample study on the level of bullying behavior towards pupils with intellectual disabilities by their peers due to the variable of school in which the sample members work (primary - intermediate).
There are no statistically significant differences at the level of statistical significance (0.05=α) between the responses of the study sample on the level of bullying behavior towards pupils with intellectual disabilities by their peers, due to the variable of sex (male- female).

The current research recommends conducting a study that addresses the level of teachers’ awareness of the aspects of bullying behavior and the most important obstacles faced by teachers in dealing with students who bully peers with intellectual disabilities, as well as conducting another study, similar to this one, at the secondary schools in which students with intellectual disabilities are mainstreamed

الكلمات الرئيسية