فعالية استخدام استراتيجية تدريس الأقران في تحسين الفهم القرائي لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الرابع الأساسي The Effectiveness of using peer education strategy in improving reading comprehension among students with learning disabilities in the fourth grade

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مشرفة صعوبات التعلم بوزارة التربية والتعليم سلطنـــــة عمــــــان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فعالية استخدام استراتيجية التدريس بالأقران کأسلوب لتحسين مهارة فهم القراءة للتلاميذ الصف الرابع الأساسي، والذين يعانون من صعوبات التعلم. ولتحقيق ذلک، تم تطبيق الاستراتيجية على عينة مکونة من (3) تلاميذ من ذوي صعوبات القراءة، يعانون من مشکلة في فهم المادة المقروءة في إحدى مدارس محافظة الظاهرة بسلطنة عمان. وتم وضع لکل تلميذ من أفراد العينة صديق يتميز بمستوى أکاديمي مرتفع، قد تم تدريبهم على ما يجب القيام به لمعرفة مدى فعالية هذه الاستراتيجية. ولقياس مستوى التقدم تم استخدام تصميم الخطوط القاعدية المتعددة عبر الأفراد، وأظهرت النتائج وجود تحسن واضح لدى تلاميذ العينة في الإجابات على أسئلة الفهم القرائي في قطع کتاب القراءة للصف الرابع بعد تطبيق استراتيجية التدريس بالأقران، وکذلک تحسن التلاميذ في مستوى مشارکتهم في الفصل العادي، ظهر ذلک عندما تناقش معلمة مادة القراءة عن مضمون النصوص وتطلب الإجابات، وذلک من خلال زيادة عدد الإجابات الصحيحة بعد قراءة النص في الفصل، مما أدى إلى تحسن في دافعية التلاميذ المشارکين، نتيجة فهمهم للمادة المقروءة. وتوصي الباحثة بضرورة استخدام استراتيجية تدريس الأقران مع التلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وتلاميذ الصف العادي.
The aim of this study was to identify the effectiveness of the use of the peer teaching strategy as a method to improve reading comprehension skills for the fourth-grade students who have learning difficulties. To achieve this, the strategy was applied to a sample of (3) students with reading disabilities who had a problem understanding the reading material in a school in Al-Zahira Governorate, Sultanate of Oman. Each student from the sample was assigned a friend with a high academic level, who were trained on what to do to know the effectiveness of this strategy. And to measure the level of progress, the multiple baseline design was used across individuals, and the results showed a clear improvement among the sample students in the answers to the reading comprehension questions in the reading book pieces for the fourth grade after applying the peer teaching strategy, as well as the students’ improvement in the level of their participation in the regular class. That is when the reading subject teacher discusses the content of the texts and requests the answers, by increasing the number of correct answers after reading the text in the classroom, which led to an improvement in the motivation of the participating students, because of their understanding of the read material. The researcher recommends the need to use the strategy of peer teaching with students with learning difficulties, and students of the normal class

الكلمات الرئيسية