The Relationship between Social Skills and Behavioral Problems of Pupils with and without Learning Disabilities in Kuwait العلاقة بين المهارات الاجتماعية والمشکلات السلوکية للطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم في الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Ph.D. Researcher in Special Education University of Jordan

2 Associate Professor of Learning Disabilities Learning Disabilities Arabian Gulf University

المستخلص

The aim of this research is to identify the level of social skills and behavioral problems, the relation connectivity between them, to detect the indication of differences between normal students and those with learning disabilities in social skills and behavioral problems. The current research used the scale of social skills, and the scale of evaluating the behavioral characteristics of those who have emotional, social or behavioral problems. The research sample included 50 normal pupils and another 50 pupils with learning disabilities. The results of the research showed that the levels of behavioral problems are ranked successively: hyperactivity, lack of concentration and alertness, decrease or weakness of self-understanding, lack of social skills, being emotional, violent behavior, withdrawal behavior and being dependent on others. On the other hand, the order of levels of social skills was as follows: cooperation, making friends, communication then being initiative. The results showed also that there is a statistically significant correlation between social skills and behavioral problems for both normal and learning disabled students. Therefore, the research recommends the importance of providing guide programs to help pupils with learning difficulties acquire social skills and decrease their behavioral problems.
يهدف هذا البحث إلى التعرف على مستوى المهارات الاجتماعية والمشکلات السلوکية، وأيضا إلى الکشف عن العلاقة الارتباطية بينهما، إضافة إلى الکشف عن الفروق بين کل من الطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم في المهارات الاجتماعية والمشکلات السلوکية. استخدم البحث الحالي مقياس المهارات الاجتماعية، کما استخدم مقياس تقييم الخصائص السلوکية لأولئک الذين يعانون من مشاکل عاطفية أو اجتماعية أو سلوکية. تکونت عينة البحث 50 تلميذاً عادياً و50 تلميذاً آخرين يعانون من صعوبات التعلم. أشارت نتائج البحث إلى أن أعلى مستويات المشکلات السلوکية کانت مرتبة على النحو التالي: فرط النشاط، وقلة الترکيز والانتباه، ونقص أو ضعف فهم الذات، ونقص المهارات الاجتماعية، والعاطفة، والسلوک العنيف، والسلوک الانسحابي، والاعتماد على الآخرين. من ناحية أخرى، جاء ترتيب مستويات المهارات الاجتماعية على النحو التالي: التعاون، تکوين الصداقات، التواصل ثم المبادرة. أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية بين المهارات الاجتماعية والمشکلات السلوکية لکل من الطلاب العاديين وذوي صعوبات التعلم. وقد أوصى البحث بأهمية توفير برامج إرشادية لمساعدة التلاميذ الذين يعانون من صعوبات التعلم على اکتساب المهارات الاجتماعية وتقليل مشاکلهم السلوکية.

الكلمات الرئيسية