الخصائص السيکومترية لمقياس مطور للکشف على الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مدينة مکة المکرمة The Psychometric Characteristics of Developed Scale to Identify Children with Autism Spectrum Disorder in Makkah Almukarramah City

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة جدة- کلية التربية

2 أستــاذ الــتربيــة الخــاصــة کلية التربية جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف عن الخصائص السيکومترية لمقياس مطور للکشف على الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مدينة مکة المکرمة، ومعرفة آراء معلمي الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد حول معايير الأداء المشتقة من تقنين مقياس اضطراب طيف التوحد في مدينة مکة المکرمة. ولتحقيق ذلک استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي کما صمم مقياسًا مطورًا للکشف عن الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مدينة مکة المکرمة. وقد تکون مجتمع الدراسة من معلمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد في المرحلة الابتدائية في مدينة مکة المکرمة والبالغ عددهم (246) طالبًا، أما عينة الدراسة فقد تمثلت في عينة قصدية بلغ عددها (202) طالبًا. توصلت الدارسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها ما يلي: کشفت النتائج أن المقياس المطور للکشف على الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مدينة مکة المکرمة قد استوفى المتطلبات السيکومترية الأساسية في التقنين من حيث التطبيق، إذْ بلغت قيمة الارتباط للمحور الأول (0,884)، بينما بلغت قيمة الارتباط للمحور الثاني (0,853)، أمَّا معامل الارتباط العام للمقياس فقد بلغ (0,876)، ما يدل على أن المقياس يتمتع بدرجة کبيرة من الصدق. کما بينت النتائج أن المقياس المطور للکشف على الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في مدينة مکة المکرمة قد استوفى المتطلبات السيکومترية الأساسية في التقنين من حيث الثبات، إذْ بلغ معامل الثبات العام للمقياس بطريقة ألفا کرونباخ (0,978)، بينما بلغت قيمته بطريقة التجزئة النصفية (0,947). وجميعها معاملات ثبات مرتفعة؛ ما يدل على أن المقياس يتمتع بدرجة عالية من الثبات، ومن ثَمَّ يمکن الاعتماد عليه في التطبيق الميداني للدراسة.
The current study was aimed to identify the psychometric characteristics of a developed scale designed to identify children with autism spectrum disorder (ASD) in the city of Makkah Al-Mukarramah as well as to investigate the views of teachers of ASD children on the performance criteria derived from the standardization of the ASD scale in the same city. To achieve this objective, the descriptive analytical approach was used and a developed scale was designed to identify ASD children in the city of Makkah Al-Mukarramah. The study population consisted of teachers of the 246 ASD students in the primary stage in Makkah. The study which was applied to a purposive sample of (202) teachers reached a set of results, most notably the following:
The developed scale designed to identify ASD children in the city of Makkah Al-Mukarramah met the basic psychometric requirements for standardization in terms of validity of the application. The general correlation of the scale was (0.876), which indicated a high degree of validity. The developed scale designed to identify ASD children in the city of Makkah Al-Mukarramah met the basic psychometric requirements for standardization in terms of reliability, as the general reliability coefficient of the scale was (0.978) using the Alpha Cronbach method and (0.947) when applying the split-half method; both values represent high-reliability coefficients. Accordingly, the scale proved to have a high degree of reliability and can be relied upon in the field application of the study. The results indicated that teachers of ASD children at the primary stage in the city of Makkah believe that the performance criteria derived from the standardization of the ASD scale in the city of Makkah Al-Mukarramah are sometimes observed among ASD children there, where lack of communication and social interaction comes first, followed by specific behavioural patterns (mean = 2.69

الكلمات الرئيسية