مدى استخدام أساليب تکييف التعليم للطلاب ذوي صعوبات التعلم من قبل معلمي التعليم العام في المدارس الابتدائية بمدينة مکة المکرمة THE EXTENT OF THE USE OF ADAPTIVE EDUCATION METHODS FOR LEARNING DISABILITIES’ STUDENTS BY PUBLIC EDUCATION TEACHERS’ IN PRIMARY SCHOOLS IN MAKKAH

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دراسات عليا- کلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أساليب تکييف التعليم التي يستخدمها المعلمين في الصفوف العادية مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المدارس الابتدائية في مدينة مکة، والکشف عن مدى تأثير البيانات الوظيفية للمعلمين على استخدام تلک الأساليب مع ذوي صعوبات التعلم. ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي. تکون مجتمع الدراسة من جميع المعلمين الذکور الذين يقومون بالتدريس للصف الرابع بالمدارس الابتدائية الحکومية بمدينة مکة التي يوجد بها برنامج صعوبات تعلم. ويقدر الباحث عددهم (270) معلم متواجدين بـ 64 مدرسة، أما عينة الدراسة فقد تمثلت في عينة عشوائية بلغ حجمها (130) معلم. توصلت الدراسة للنتائج التالية:

أظهرت النتائج أن المعلمين غالباً ما يستخدمون أساليب تکييف التعليم في الصفوف (العادية) مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المدارس الابتدائية في مدينة مکة المکرمة، حيث جاء المحور المتعلق بتکييف اساليب التدريس في المرتبة الأولى بدرجة استخدام دائماً، يليه المحور المتعلق بتکييف البيئة التعليمية بدرجة استخدام غالباً، ثم المحور المتعلق بتکييف المناهج بدرجة استخدام غالباً، أما المحور المتعلق بتکييف أساليب القياس والتقويم في المرتبة الأخيرة بدرجة استخدام غالباً.
أظهرت النتائج أن المؤهل العلمي والتدريب، عدد طلاب الصف، والتخصص للمعلمين لا يؤثرون على استخدام أساليب تکييف التعليم مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم.
بينما کشفت النتائج أن سنوات الخبرة تؤثر على استخدام أساليب تکييف التعليم مع الطلبة ذوي صعوبات التعلم الفروق لصالح أفراد عينة الدراسة أصحاب سنوات الخدمة (0-3 سنوات).

وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة بـ(توفير بطاقات الکلمات والحروف مصحوبة بصور للطلبة ذوي صعوبات التعلم، استخدام طريقة الحقائب التعليمية والمصفوفات مع الطالب).
The aim of this study was to identify techniques to adapt the education used by teachers in the (normal) general grades to students with learning difficulties in primary schools in the city of Makkah Al-Mukarramah, and to reveal how personal and functional data of for teachers of regular grades in government primary schools affect the use of methods for adapting education to students with learning difficulties. To achieve these goals, the researcher used the descriptive approach. The questionnaire was also used as a tool to achieve the objectives of its study. The school community is consisted of all male teachers who teach the fourth grade of government primary schools in Makkah Al-Mukarramah Governorate, which has students with learning difficulties. The researcher estimates that there are 270 teachers in 64 schools, while the sample of the study was a random sample of 130 teachers. The study has reached the following conclusions:

The results presented that the sample of the study found that teachers often use the methods of adapting education in the general (regular) grades to students with learning difficulties in primary schools in the city of Makkah Al-Mukarramah, where the focus on adapting teaching methods was always the first degree of use. The focus on adapting the educational environment to the degree of use is often followed, and the focus on adapting the methods of measurement and evaluation is often the last most widely used.
The results presented that the educational qualification and training, number of students in the classroom, and the specialization for teachers of regular grades in government primary schools, do not affect the use of methods to adapt education to students with learning difficulties
The results revealed that years of experience for teachers of regular grades in government primary schools had an impact on the use of methods to adapt education to students with learning difficulties with differences for the benefit of the sample of years of service (0-3 years)

In light of these results, the study recommended (providing word and letter cards with images for students with learning difficulties, providing number cards with pictures, use the learning kits and matrices method with the student).