القدرة التنبئية لمقياس وکسلر للذکاء (الصورة الرابعة) WAIS-IV في التنبؤ بالتشوهات المعرفية المرتبطة باضطراب القلق العام لدى عينة من طالبات جامعة القصيم The predictive ability of the Wechsler Intelligence Scale (the fourth picture) WAIS-IV in predicting cognitive distortions associated with generalized anxiety disorder in a sample of Qassim University students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس المساعد کلية التربية جامعة القصيم مدرس الصحة النفسية کلية التربية جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على التشوهات المعرفية الأکثر انتشارًا لدى عينة قوامها (421) طالبة من طالبات کلية التربية بجامعة القصيم، وکذلک التحقق من العلاقة الارتباطية بين المقاييس الفرعية للصفحة المعرفية، والمکونات النفسية للصفحة النفسية لمقياس وکسلر للذکاء(الصورة الرابعة) بالتشوهات المعرفية بأبعادها الثلاثة، وأيضا التعرف على القدرة التنبئية لمقياس وکسلر للذکاء في التنبؤ بالتشوهات المعرفية المرتبطة باضطراب القلق العام لدى عينة الدراسة الأساسية، تم تطبيق مقياس التشوهات المعرفية إعداد هارون(2017)، وقائمة الأعراض المعدلة RCL-90-R إعداد البحيري(2005) على العينة المبدئية لفرز الحالات، وأجريت لهن مقابلة بعد ذلک على القائمة التشخيصية لاضطراب القلق العام DSM-5 للتأکد من المحکات التشخيصية للاضطراب، ثم طُبق مقياس وکسلر للذکاء(الصورة الرابعة) إعداد وتقنين الصبوة والفتيوري (2015) على عينة الدراسة الأساسية والتي تکونت من (30) طالبة ممن تعانين من اضطراب القلق العام، وجاءت النتائج موضحة أن التشوهات المعرفية السائدة لدى عينة الدراسة؛ جاء في المرتبة الأولى بعد المبالغة في الأهداف ومعايير الأداء، ثم بعد لوم الذات، ثم جاء في المرتبة الأخير بعد تعميم أفکار الفشل، وأشارت النتائج أيضا إلى وجود علاقة ارتباطية عکسية بين جميع الاختبارات الفرعية لمقياس وکسلر والدرجة الکلية لمقياس التشوهات المعرفية ما عدا اختبار أوزان الأشکال، وکذلک وجود علاقة ارتباطية عکسية مع المکونات الأربعة للصفحة النفسية لمقياس وکسلر للذکاء، کما أکدت نتائج الدراسة أن جميع الاختبارات الفرعية لمقياس وکسلر ماعدا اختباري الفهم والترميز، قادرة على التنبؤ بالتشوهات المعرفية لدى عينة الدراسة، کما أن المکونات الأربعة للصفحة النفسية لمقياس وکسلر باستثناء مکون سرعة المعالجة المعرفية قادرة على التنبؤ بالتشوهات المعرفية لدى عينة الدراسة.
The current study aimed to identify the most prevalent cognitive distortions among a sample of (421) female students from the College of Education at Qassim University, as well as to verify the correlation between the subscales of the cognitive page, and the psychological components of the psychological page of the Wechsler Intelligence Scale (the fourth picture) with cognitive distortions in its three dimensions. , And also to identify the predictive ability of the Wechsler Intelligence Scale in predicting the cognitive distortions associated with generalized anxiety disorder in the main study sample, the cognitive distortions scale prepared by Haroun (2017), and the modified symptoms list RCL-90-R prepared by Al-Buhairi (2005) was applied to the initial sample for sorting cases They were then interviewed on the DSM-5 Diagnostic List for General Anxiety Disorder to ascertain the diagnostic criteria for the disorder. Then the Wechsler Intelligence Scale (fourth picture) prepared and codified Al-Sabwa & Al-Fitouri (2015) was applied to the main study sample, which consisted of (30) female students who suffer from generalized anxiety disorder, The results showed that the prevalent cognitive distortions in the study sample; It came in first place after exaggerating goals and performance standards, then after self-blame, and then came in last place after generalizing ideas of failure, and the results also indicated an inverse correlation between all sub-tests of the Wechsler scale. And the total score of the cognitive distortions scale, except for the test of weights of shapes, as well as the existence of an inverse correlation with the four components of the psychological page of the Wechsler Intelligence Scale. Able to predict cognitive distortions in the study sample, and the four components of the psychological page of the Wechsler scale, except for the cognitive processing speed component, are able to predict cognitive distortions in the study sample.

الكلمات الرئيسية