المشکلات السلوکية الجنسية المرتبطة بمرحلة البلوغ لدى الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة مکة المکرمة من وجهة نظر معلميهم Sexual behavioral problems associated with adulthood of the studentswith Autism Spectrum Disorder from their teacher point view in mecca region

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أخصــائــي تــربيــة خــاصــة وزارة الدفاع / الخدمات الطبية للقوات المسلحة برنامج الأمير محمد بن سلمان للتوحد والاضطرابات النمائية بالجنوب

2 أستــاذ الــتربيــة الخــاصــة عميد کلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى المشکلات السلوکية الجنسية المرتبطة بمرحلة البلوغ للطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر معلميهم، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المقارن، حيث لجأ الباحث إلى جمع البيانات الأولية من خلال الاستبانة کأداة للدراسة، والتي تم توزيعها على عينة الدراسة التي بلغت 83 من معلمي التربية الخاصة في المرحلتين الثانوية والمتوسطة بکافة مراکز وبرامج التربية الخاصة في المدارس ‏الحکومية والخاصة التابعة لوزارة التعليم بمنطقة مکة المکرمة، والمتمثلة في (مکة، جدة، الطائف، القنفذة، والليث)، وخرجت الدراسة بعدة نتائج أهمها بلوغ المتوسط الحسابي العام حول المشکلات السلوکية الجنسية المرتبطة بمرحلة البلوغ للطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد بمنطقة مکة المکرمة نسبة 69.75% بدرجة متوسطة، بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول مستوى المشکلات السلوکية الجنسية المرتبطة بمرحلة البلوغ للطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر معلميهم تعزى للجنس ولقد کانت الفروق لصالح الذکور، کما أوصت الدراسة بضرورة عقد ورش عمل للمعلمين وقادة المراکز الخاصة والحکومية والأخصائيين وأولياء أمور الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد، ومحاولة تثقيفهم بأساليب التعرف على المشکلات السلوکية الجنسية وطرق معالجتها، والعمل على الکشف المبکر عن المشکلات السلوکية الجنسية لدى الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد؛ وذلک للحد من آثارها السلبية.
This study aimed to discover the sexual behavioral problems associated with the adulthood of the students with autism spectrum disorder from their teachers’ point of view. To achieve the study goals, the comparative approach was used. The researcher used a questionnaire to collect the primary data as a tool of the study. The questionnaire was distributed over 125 special education teachers in all private and governmental centers & special education programs of the ministry of education in makkah region including (makkah, jeddah, taif, qunfothha & laith), the results of the study revealed that the arithmetic average of all related to the sexual behavioral problems related to the autistics’ adulthood was 69.7%, which is a moderate degree. It was also found that there are statistically significant differences related to the level of the sexual behavioral problems related to the autistics’ adulthood attributed to the gender in favor of males form the the teachers point of view, The study finally recommended to hold workshops for the teachers and leaders of the private centers in addition to care takers of autistics to raise their awareness of the ways of investigating sexual problems and how to solve this problems as will. & the study also recommended to early discover the cases of sexual behavioral problems with the autistic students to overcome them.

الكلمات الرئيسية