الکمـــاليـــة وعـــلاقتهـــا بالإنجـــاز الأکـــاديمـــي لدى الطلبة الموهوبين وغير الموهوبين في المرحلة الثانوية Perfectionism and its Relation to the Academic Achievement among Gifted and Average Abilities Students at the Secondary School

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة مسار الموهبة والتفوق کلية التربية، جامعة القصيم

2 أستــاذ الفئــات الخــاصــة کليــة الــتربيــة، جــامعــة القصيــم

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الکمالية الإيجابية والسلبية لدى الطلبة الموهوبين وأقرانهم الطلبة غير الموهوبين (الذکور والإناث) في المرحلة الثانوية، والتعرف إلى العلاقة بين الکمالية الإيجابية والسلبية والإنجاز الأکاديمي لديهم، ومعرفة الفروق في مستوى الکمالية الإيجابية والسلبية تبعًا للمتغيرات الآتية: (الموهبة، والجنس، والصف الدراسي). تکونت عينة الدراسة من (490) طالبًا وطالبة اختيروا بطريقة عشوائية، من الصفوف (الأول، الثاني، الثالث) الثانوي، منهم (244) من الطلبة الموهوبين، و(246) من أقرانهم الطلبة غير الموهوبين. اعتمدت هذه الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي. واستخدم فيها مقياس الکمالية متعدد الأبعاد لفروست وآخرين Frost et al. (1990). وأخذت درجات الطلبة في نهاية العام الدراسي السابق مقياسًا للإنجاز الأکاديمي. توصلت نتائج الدراسة إلى وجود مستويات کمالية إيجابية عالية لدى الطلبة الموهوبين، ووجود مستويات کمالية سلبية منخفضة لدى الطالبات الموهوبات وغير الموهوبات. أما بخصوص العلاقة بين الکمالية والإنجاز الأکاديمي فقد وجدت الدراسة علاقة عکسية بين الکمالية السلبية والإنجاز الأکاديمي لدى الطلبة الموهوبين الذکور والطالبات غير الموهوبات. ووجدت نتائج هذه الدراسة فروقًا في مستوى الکمالية الإيجابية تبعًا لاختلاف الموهبة (طلبة موهوبون، وطلبة غير موهوبين)، وذلک لصالح الطلبة الموهوبين، ووجدت فروقًا في مستوى الکمالية الإيجابية والسلبية تبعًا لمتغير الجنس (الذکور، والإناث) وذلک لصالح الطلبة الذکور، ووجدت فروقًا في مستوى الکمالية السلبية تبعًا لمتغير الصف (الأول، الثاني، الثالث) الثانوي، وذلک لصالح طلبة الصف الثالث الثانوي.
The current study aimed to recognize the level of positive and negative perfectionism among gifted students and their average ability peers at secondary school. And the relation between positive/negative perfectionism and academic achievement among them. In addition to recognizing the differences in the level of positive/negative perfectionism according to the (giftedness, gender, and grade) variables. The sample of the study consisted of (244) gifted students and (246) average ability peer ones, from (the first, second, and third) secondary grades, who were chosen by random sample method. The study relied on the correlational descriptive approach. And used the Multidimensional Perfectionism Scale (Frost et. al. 1990). The students' scores at the end of the previous school year were considered as indicators of academic achievement. The results of the study revealed the existence of high levels of positive perfectionism among gifted students (male and female), and the existence of low levels of negative perfectionism among female gifted and average ability Students. Concerning the relation between perfectionism and academic achievement, found a negative relation between negative perfectionism and academic achievement among male gifted students and female average ability ones. As for differences, the results of this study revealed the existence of differences in the level of positive perfectionism according to differences in giftedness variable in favor of gifted students. Moreover, there were differences in the level of positive/negative perfectionism according to the gender variable in favor of male students, and differences in the level of negative perfectionism according to the grade variable in favor of secondary third-grade students.

الكلمات الرئيسية