دور الوالدين في تنمية اللغة التعبيرية عند الاطفال ضعاف السمع The role of parents in the development of expressive language for children with hearing impairment

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلـم تدريبـات نطـق وزارة التعليم

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد بجامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى معرفة دور الوالدين في تنمية اللغة التعبيرية عند الأطفال ضعاف السمع، وسعت أيضاً الى الکشف عن أثر متغيرات الدراسة (المستوى التعليمي لأحد للوالدين، جنس الطفل ضعيف السمع، المرحلة الدراسية للطفل ضعيف السمع، درجة الفقدان السمعي للطفل) وتأثيرها على دور الوالدين في تنمية اللغة التعبيرية عند الأطفال ضعاف السمع. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وتکون مجتمع الدراسة من أسر الأطفال ضعاف السمع المتواجدون في المدارس والمراکز والمعاهد الحکومية الملحقة بفصول ضعاف السمع التابعة لوزارة التعليم في المملکة العربية السعودية. وتمثلت عينة الدراسة في العينة العشوائية البسيطة من أسر الأطفال ضعاف السمع الذي بلغ عددهم (390) أسرة.
توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج؛ أبرزها: أن أفراد عينة الدراسة موافقون على دور الوالدين في تنمية اللغة العربية عند الاطفال ضعاف السمع حيث بلغ الوزن النسبي لدرجة موافقتهم (77.6%)؛ وجاء في المرتبة الأولى العوامل النفسية المرتبطة بوالدي ضعيف السمع والتي تؤثر على لغته التعبيرية بنسبة (79.4%)، ثم العوامل الثقافية المرتبطة بوالدي ضعيف السمع والتي تؤثر على لغته التعبيرية بنسبة (77.8%)، ثم العوامل الاجتماعية المرتبطة بوالدي ضعيف السمع والتي تؤثر على لغته التعبيرية بنسبة (76.8%)، وأخيراً العوامل البيئية المرتبطة بوالدي ضعيف السمع والتي تؤثر على لغته التعبيرية بنسبة (76.2%).
This study aimed to know the role of parents in the development of expressive language in children with hearing impairments and sought to reveal the effect of the study variables (Education level of one of the parents, the school stage of the hearing-impaired child, the gender of the hearing-impaired child, the degree of hearing loss of the hearing-impaired child) on the role of parents in Expressive language development in hard of hearing children. To achieve the objectives of the study, the researchers used the descriptive analytical method, and the study population consisted of families of hearing-impaired children who are present in schools, government centers and institutes attached to the hearing-impaired classes of the Ministry of Education in the Kingdom of Saudi Arabia. The sample of the study consisted of a simple random sample of the families of children with hearing impairment, which numbered (390) families.
The study reached a set of results: the most prominent of which is that the study sample members agree on the role of parents in developing expressive language for children with hearing disabilities as the relative weight of the degree of their approval reached (77.6%), in the first place came the psychological factors accompanying the parents who suffer from hearing impairment which affects his expressive language at a rate (79.4%), then the cultural factors associated with my hearing impaired parents which affect his expressive language at a rate (77.8%), then the social factors associated with my hearing impaired parents that affect his language Expression (76.8%), and finally the environmental factors associated with my hearing-impaired father that affect his expressive language (76.2%).

الكلمات الرئيسية