نماذج مشارکة أسر الطلاب ذوي الإعاقة لتحسين مُخرجات الخطة التعليمية الفردية: مراجعة منهجية Participation Models of Families of Students with Disabilities to Improve Individual Educational Plan Outcomes: A Systematic Review

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محاضر قسم التربية الخاصة جامعة الأمير سطام

2 محاضر قسم التربية الخاصة جامعة الملک سعود

المستخلص

يؤکد الدليل التنظيمي للتربية الخاصة (1436/1437)، بالإضافة إلى الدراسات التي تناولت برامج التربية الخاصة، على ضرورة مشارکة الأسر في الخطط التعليمية الفردية کعنصر أساسي. إن الغرض من هذه المراجعة هو تحديد نماذج مشارکة أسر الطلاب ذوي الإعاقة والتي ساهمت في تحسين مُخرجات الخطة التعليمية الفردية. وقد تم البحث وفق مجموعة من معايير التضمين والاستبعاد والمتمثلة في: الدراسات المنشورة باللغة الإنجليزية في مجلات مُحکمة، الدراسات التي تقع ضمن مصطلحات المراجعة والسلاسل البحثية المحددة، کما أنها تضم عينتها أو جزء منها أولياء أمور الطلاب ذوي الإعاقة أو المعرضين لخطرها، بالإضافة إلى استخدامها لتصاميم المنهج التجريبي وشبه التجريبي (المجموعات والحالة الواحدة) والدراسات النوعية وأخيرًا الدراسات التي تقع ضمن الفترة الزمنية (2010-2020). من خلال البحث في قواعد البيانات الآتية: (EBSCO HOST)، و(Web of Science)، و(PROQUEST)، اختارت الباحثات ثماني دراسات من أصل(272) دراسة تناولت نماذج مشارکة الأسر من حيث دعمهم لأهداف الخطط التعليمية، ومشارکتهم في تحقيقها، بالإضافة إلى مشارکتهم بفاعلية في اجتماعات IEP. تم استخلاص البيانات، وترميزها، وفحص جودة الدراسات المتضمنة بدقة. وبذلک توصلت هذه المراجعة إلى ثلاثة نماذج لمشارکة الأسر من خلال تدخلات متعددة تم تطبيقها مع المشارکين. وتوصلت الباحثات إلى ضرورة القيام بالمزيد من الدراسات للتأکيد على أثر التدخلات المختلفة في تعزيز مشارکة الأسر لتحقيق الأهداف المختلفة في الخطط، مع أهمية الترکيز على تباين خصائصهم، بالإضافة إلى دراسة الفجوات التشريعية فيما يتعلق بمشارکة الأسر، وأخيرًا تفعيل دور المدرسة في دعم مشارکات الأسر.
The Regulatory Guide for Special Education (1436/1437), in addition to studies that dealt with special education, emphasizes families’ participation in individual educational plans necessity as an essential element. The purpose of this review is showing models of families of students with disabilities participations which contributed in improving the outcomes of IEP. The search was conducted according to a set of inclusion and exclusion criteria represented in English-language studies published in peer-reviewed journals, studies in the terms of review and specific research chains, studies that its sample, or part of it, enrolled parents of students with, or at risk of disabilities; and studies that followed the experimental and quasi-experimental designs (One Single Subject or groups); and qualitative studies; and finally studies within (2010-2020). By searching the following databases: (EBSCO HOST), (Web of Science) and (PROQUEST), the researchers selected eight studies out of (272) that dealt with family participation in supporting the goals of educational plans and their achievement; and IEP meetings. The data were extracted and coded and the quality of the included studies was examined accurately. The review discovered three models for family participation through multiple interventions applied with the participants. The researchers emphasized the need to conduct more studies to confirm the impact of various interventions in enhancing families’ participation in achieving the various goals of the educational plans with focusing on the differences between parents’ characteristics, in addition to studying legislative gaps regarding the participation of families, and activating the role of the school in supporting families’ participations.

الكلمات الرئيسية