تدريس مُعلمي التعليم العام لإستراتيجيات تعلُّم التعبير الکتابي في صفوف المرحلة الابتدائية المشتملة على الطلبة ذوي صعوبات التعلم Teaching Written Expression Learning Strategies by General Education Teachers in Primary School Classrooms that Include Students with Learning Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بقسم التربية الخاصة کليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــة جـــدة

2 أستــــاذ الــــتربيــــة الخــــاصـــــة کليـــة الـــتربيـــة - جـــامعـــة جـــدة

المستخلص

هدفت الدراسةُ الحالية إلى التعرُّف على درجة تدريس معلمي التعليم العام لإستراتيجيات تعلم التعبير الکتابي، ومعرفة تأثير بعض المتغيرات على استجابات المعلمين، وهي: سنوات الخبرة، وعدد الدورات، والمؤهل العلمي، والجنس؛ ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثانِ المنهج الوصفي المسحي، وعليه، صُممت استبانة مکوّنة من (31) فقرة، موزّعة في بُعدَينِ هما: (أ) تدريس مراحل الکتابة، و(ب) تطوير إستراتيجيات الکتابة، وشملت عينةُ الدراسة (121) معلمًا ومعلمة. وقد أظهرت النتائجُ أن المعلمين يقومون بتدريس إستراتيجيات التعلم بدرجة کبيرة، وفقًا للترتيب التالي: (أ) تدريس مراحل الکتابة، و(ب) تطوير إستراتيجيات الکتابة. کما أظهرت وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المعلمين تُعزى لمُتغيّر الجنس لصالح المعلمات، ولمتغير عدد الدورات لصالح الحاصلين على ست دورات فأکثر، وفي المقابل أظهرت الدراسةُ عدمَ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المعلمين تُعزى لمتغيرَيْ سنوات الخبرة والمؤهل العلمي.
The current study aimed to identify to what extent strategies for learning written expression are taught by general education teachers and examine the effect of certain variables (years of experience, number of courses, academic qualification, and gender) on teachers’ responses. To achieve the objectives of the study, the descriptive survey method was used and accordingly, a 31-item questionnaire was designed. The questionnaire included two dimensions; i) teaching writing stages and ii) developing writing strategies. The study sample consisted of (121) male and female teachers. The results showed that learning strategies were taught to a large extent according to the following order: (i) teaching writing stages, and (ii) developing writing strategies. They also revealed statistically significant differences in the responses of the teachers that could be attributed to the variables of gender in favor of the female teachers and the number of courses for the recipients of six courses or more. On the other hand, the study proved that there were no statistically significant differences in teachers' responses due to the years of experience or academic qualification variables.

الكلمات الرئيسية