تقدير المکتسبات المعرفية لتلميذات الإعـاقة الفکرية في المرحلة الابتدائية Estimating the Cognitive Gains of Female Pupils with Intellectual Disability at the Elementary Stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مــاجستــير تــربيــة خــاصــة وزارة التعليم - المملکة العربية السعودية

2 أستاذ التربية الخاصة المشارک کليــة الــتربيــة - جــامعــة الطــائــف

المستخلص

تُعدُّ الإعاقة الفکرية من المشکلات التي کرَّس لها علماء النفس والتربية والاجتماع والطب وأولياء الأمور المزيد من الوقت والجهد لحل المشکلات التي تعانيها هذه الفئة، وذلک من أجل العمل على دمجهم في المجتمعات وجعلهم أعضاء منتجين. وقد هدفت الدراسة الحالية إلى تقدير المکتسبات المعرفية لمادتي الرياضيات ولغتي لتلميذات الإعاقة الفکرية في المرحلة الابتدائية، ومعرفة العلاقة الارتباطية ما بين المکتسبات في هاتين المادتين. وتکونت عينة الدراسة من مجموعتين: إحداهما مکونة من (60) من تلميذات معهد التربية الفکرية وبرامج الدمج في مدينة الطائف، والأخرى استطلاعية بلغ عددها (15) تلميذة. وقد تراوحت أعمارهنَّ الزمنية ما بين
(10ـ 12) عامـــــًا بمتوسط عمري قدره (15. 116) شهرًا، وانحراف معياري قدره (98. 14)، وتراوحت نسبة ذکائهنَّ ما بين (50 – 70) درجة على مقياس لوحة الأشکال، بمتوسط
(59. 54)، وانحراف معياري (43 . 7). وقد استندت الدراسة في تصميمها إلى المنهج الوصفي المسحي بمجموعتين: استطلاعية وضابطة، وتطبيق أداة الدراسة (اختبار لتقدير المکتسبات المعرفية في مادة الرياضيات، ومادة لغتي) – من إعداد الباحثة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي: أنَّ تلميذات الإعاقة الفکرية لديهنَّ مستوى مقبول تربويــــــًا من المکتسبات المعرفية في مادة لغتي ومادة الرياضيات. ووجدت علاقة إيجابية دالة إحصائيـــــًا بين المکتسبات المعرفية في مادة لغتي والمکتسبات المعرفية في مادة الرياضيات. وأوصت الدراسة بإجراء مزيدٍ من البحوث المستقبلية فيما يتعلق بتطوير العملية التعليمية لفئة الإعاقة الفکرية، ودمجها في المجتمع.
Intellectual disability represents one of the problems to which psychologists, educators, sociologists, physicianas well as parents paid great efforts and time as as to solve problems suffered by this population, include them into society and make them productive members. The present study aimed at assessing cognitive gains in both subjects of mathematics and Arabic "My Language" among female pupils with intellectual disability in primary school. It also sought to investigate the relationship between the achievements in the aforementioned subjects. Th sample consisted of two groups recruited from the Institute of Intellectual Education and the integration programs in Taif: The first of which was control and comprised (60) female pupils. The second experimental group consisted of (15) female pupils. They were between (10) and (12) years of age (mean age= 15.16 months; SD= 98.14). Their IQ ranged between (50 - 70) on the figure board scale (mean IQ= 59.54; SD= 43.7).The study depended on the descriptive survey research method with two groups (experimental - control). The study tool was a test of cognitive achievements in mathematics and language). It was prepared by the researcher. Results indicated the following: The female pupils with intellectual disability had an educationally accepted level of cognitive gains in both subjects of my language and mathematics. There was a statistically significant positive relationship between the cognitive gains in my language and mathematics. Results recommended conducting more further research related to developing the instruction of the intellectually disabled as well as including them into society.

الكلمات الرئيسية