التحديات التي تواجه معلمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحد أثناء التعليم عن بعد في ظل جائحة کورونا Challenges Facing Teachers of Students with Autism Spectrum Disorder during Distance Education in Light of the Corona Pandemic

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمة توحد وزارة التعليم – مدينة الطائف

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد کلية التربية - جامعة جدة

المستخلص

هدفت هذه الدِّراسَة إلى معرفة أهمِّ التحديات التي تواجه معلِّمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد، أثناء التعليم عن بُعد، في ظلِّ جائحة کورونا، والکشف عن الفروق في استجابات أفراد العينة تبعًا لمتغيرات: (الجنس، الخبرة، المرحلة الدراسيَّة، مکان العمل)، وتکوَّنت عينة الدِّراسَة من (٢٦٩) معلِّمًا ومعلِّمة للطلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد في المملکة العربيَّة السعوديَّة، حيث أُعِدَّت أداة الدِّراسَة (استبانة) من قبل الباحثتين، و تم التحقق من صدقها وثباتها، ومن ثمَّ تطبيقها على أفراد العينة، وأشارت النتائج إلى أن معلِّمي الطلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد، يواجهون تحدِّيات بدرجة مرتفعة في أثناء التعليم عن بُعد، في ظلِّ جائحة کورونا، وأن أکثر التحديات التي تواجههم هي: (التحديات المتعلِّقة بالمحتوى التدريسي)، تليها (التحديات المتعلِّقة بالطلبة ذوي اضطراب طيف التوحُّد وأولياء أمورهم)، ثم (التحديات المتعلِّقة بالتقنيَّة)، بينما جاءت (التحديات المتعلِّقة بالإدارة) في المرتبة الأخيرة، وبمستوى مرتفع أيضًا، کما أشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائيَّة تعزى لمتغيرات: (الجنس، الخبرة، المرحلة الدراسيَّة، مکان العمل).
This study aims to pinpoint the most important challenges faced by teachers of students with autism spectrum disorder, during Distance Education, in light of the Corona pandemic, and to reveal the differences in the responses of the sample members according to the variables: (gender, experience, school stage, and workplace). The study sample consisted of (269) male and female teachers of students with autism spectrum disorder in the Kingdom of Saudi Arabia. The study tool (a questionnaire) was prepared by the two researchers, and its validity and reliability were verified, and then it was applied to the sample members. The results indicated that teachers of students with autism spectrum disorder, face challenges of a high degree during Distance Education, in light of the Corona pandemic, and that the most challenges they face are: (challenges related to teaching content), followed by (challenges related to students with autism spectrum disorder and their parents), then (challenges related to technology), while (challenges related to administration) came in the last place, and at a high level as well. The results also indicated that there were no statistically significant differences due to such variables: (gender, experience, school stage, and workplace).

الكلمات الرئيسية