بناء وتقنين بطارية مقاييس لتشخيص الاستعداد النمائي (انتباه - إدراک – ذاکره) لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في مملکة البحرين Construction and standardize Battery of a Developmental Aptitude Diagnostics Scales (Attention-Perception-Memory) in the Kingdom of Bahrain

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة الـــــتربيــــة، دولــــة الکــويـــت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بناء بطارية مقاييس تشخيص الاستعداد النمائي في عمليات الانتباه، الإدراک، الذاکرة، لتلاميذ المرحلة الابتدائية في مملکة البحرين. وتقنينها واستخراج المستويات المعيارية لأداء الفئات العمرية (6.5-13) على مقاييس البطارية.  وتکونت الأداة في صورتها النهائية من 19 مقياس فرعي تتوزع تحت 3 أبعاد رئيسية تتمثل في الانتباه، الإدراک، الذاکرة.  واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي بأسلوب العينة العشوائية الطبقية، متعددة المراحل؛ إذ جرى تطبيق الصورة الأولية من البطارية في 3 مراحل استطلاعية بعينات بلغ عددها الاجمالي(540) وذلک للتوصل إلى الخصائص الأولية للبطارية والتحقق من مؤشرات صدق وثبات الدرجات التي يمکن الحصول عليها من مقاييس البطارية.  وتکونت عينة التقنين الأساسية من (2417) تلميذاً. وأسفرت النتائج عن تحقق صدق الأداة حيث تراوحت معاملاته مابين (0.50 – 0.82)، وتراوحت معاملات قيم الثبات مابين (0.88 - 0.60).  کما تبين أن هناک فروق في الأداء على مقاييس بطارية DADS، بازدياد العمر لصالح الفئة العمرية الأکبر. وقد أوصت الدراسة باعتماد بطارية مقاييس تشخيص الاستعداد النمائي DADS، وتطبيقها في الاستخدامات التي وُضعت من أجلها.
          The current study aimed to construct Battery of a Developmental Aptitude Diagnostics Scales (Attention-Perception-Memory) for primary school students in the Kingdom of Bahrain norms for the performance of age groups (6.5-13) on battery scales. The tool consisted of 19 subscales distributed under three main dimensions: attention, perception, and memory. The study followed the descriptive survey method in a stratified, multi-stage random sampling method. The initial version of the battery applied in 3 pilot samples totaling (540) to reach the battery's initial characteristics and verify the indicators of validity and reliability of the scores obtained from the battery scales. The basic standardization sample consisted of (2417) students. The results showed coefficient's validity ranged between (0.50-0.82), and the coefficients of reliability values ranged between (0.88 -0.60). It also found differences in performance on DADS battery scales, with increasing age, in favor of the older age group. The study recommended adopting the DADS battery and its application in the uses for which it developed.

الكلمات الرئيسية