تقييم معرفة معلمات رياض الأطفال بمشکلات الذاکرة العاملة لدى الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم Evaluating Kindergarten Teachers' Knowledge of Working Memory Problems among Children-at-Risk of Learning Difficulties

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة أم القرى

المستخلص


هدفت الدراسة إلى تقييم معرفة معلمات رياض الأطفال بمشکلات الذاکرة العاملة لدى الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وقد تکونت عينة الدراسة من (109) معلمات. ولجمع المعلومات، تم بناء وتطوير استبيان مکون من جزأين: يتضمن الجزء الأول البيانات الأولية، بينما احتوى الجزء الثاني على (24) فقرة موزعة حول 3 أبعاد. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: أن معلمات رياض الأطفال لديهن معرفة کبيرة بمشکلات الذاکرة العاملة المتعلقة بالقدرة على استرجاع المعلومة لدى الأطفال المعرضين لخطر صعوبات التعلم، کما ولديهن معرفة متوسطة بمشکلات الذاکرة العاملة المتعلقة بکل من القدرة على المعالجة والقدرة على استرجاعها، کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تقييم المعلمات في استقبال المعلومات، تعزى إلى متغير التخصص، لصالح معلمات تخصص رياض الأطفال، وأيضا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى تقييم المعلمات في القدرة على المعالجة، تعزى إلى متغير الدرجة العلمية والفروق لصالح المعلمات الحاصلات على دراسات عليا، کذلک أشارت نتائج الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية حسب سنوات الخبرة في القدرة على استرجاع المعلومات. والفروق لصالح المعلمات ذوات سنوات الخبرة أکثر من 10 سنوات. وأخيرا، اقترحت المعلمات العديد من الاستراتيجيات والطرق التي يمکن أن تساعد هؤلاء الأطفال.


The study aimed to assess the knowledge of kindergarten teachers about Working Memory Problems of children who are at-risk of having learning difficulties. The researcher used the analytical descriptive approach, and the sample of this study consisted of 109 teachers. For data collection there was a two-part questionnaire made and developed; the first part contained preliminary data while the second part contained 24 elements distributed around 3 domains. This study found  several results: kindergarten teachers have good knowledge about working memory problems related to information retrieval in children at-risk of having learning difficulties. They also had medium knowledge about Working Memory Problems related to information processing and retrieval. The results showed statistical differences in the level of evaluation of teachers in receiving information that are attributable to the variable specialization for kindergarten teachers. There are also statistically significant differences in the level of assessment of teachers in processing that are due to the variable of scientific degree and differences in favor of the teachers with graduate levels. Also, there were significant differences in the ability to retrieve information and the differences were in favor of the teachers who have more than 10 years of experience. Finally, the teacher suggested several strategies and instruction that could help these children.

الكلمات الرئيسية