اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم عن بُعد أثناء جائحة کورونا (کوفيد- 19) بدولة الکويت Trends of teachers of students with visual disabilities towards distance education during (Covid-19) pandemic in Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

(دکتوراة الفلسفة في التربية الخاصة، 2016) وزارة التربية دولة الکويت

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم عن بعد أثناء جائحة کورونا (کوفيد- 19) في دولة الکويت للعام الدراسي 2020- 2021. شملت عينة البحث (52) معلم ومعلمه من مدارس النور المشترکة. استخدم هذا البحث المنهجي الوصفي وذلک من خلال تطبيق مقياس اتجاهات معلمي الطلبة على معلمي الطلبة من ذوي الإعاقة البصرية. وأسفرت نتائج البحث أن اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم ن بعد أثناء جائحة کورنا متوسطة وتميل إلى کونها سلبيه. وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم عن بعد بين المعلمين من ذوي الإعاقة البصرية والمعلمين المبصرين. وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم عن بعد أثناء جائحة کورونا باختلاف جنس المعلم وذلک لصالح المعلمين الذکور. کما أشارت نتائج البحث لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم عن بعد أثناء جائحة کورونا باختلاف المؤهل العلمي. وأنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى اتجاهات معلمي الطلبة ذوي الإعاقة البصرية نحو التعليم عن بعد باختلاف عدد سنوات الخبرة لصالح المعلمين ذوي الخبرة الأقل من (10) سنوات. من خلال النتائج السابقة توصي الباحثة بأن يتم إعداد خطط تعليمية واستعدادات مسبقة من قبل وزارة التربية ترتکز على بيئة صلبة يمکن تطبيقها مع شتى الأزمات والکوارث بناءً على احتياجات الفئة المستهدفة. واستفادة وزارة التربية والتعليم من تجارب الدول التي قامت بتطبيق التعليم المدمج
The current research aims to identify the trends of teachers of students with visual disabilities towards distance education during (Covid-19) pandemic in Kuwait for the academic year 2020-2021. The research sample included 52 teachers from al-Nour Joint Schools. This systematic comparative descriptive research was used by applying the Student Teacher Trends Scale to students with visual impairment. The results of the research resulted in the tendencies of teachers of students with visual disabilities towards education during the moderate (Covid-19) pandemic and tend to be negative. There were no statistically significant differences in the level of trends of teachers of students with visual disabilities towards distance education between visually impaired and visually impaired teachers. There were statistically significant differences in the level of attitudes of teachers of students with visual disabilities towards distance education during (Covid-19) pandemic of different genders of the teacher in favor of male teachers. The results of the research also indicated that there are no statistically significant differences in the level of trends of teachers of students with visual disabilities towards distance education under the (Covid-19) pandemic with different scientific qualifications. There were statistically significant differences in the level of trends of teachers of students with visual disabilities towards distance education, depending on the number of years of experience for teachers with less than 10 years of experience. Through previous findings, the researcher recommends that educational plans and advance preparations be prepared by the Ministry of Education based on a solid environment that can be applied to various crises and disasters based on the needs of the target group. The Ministry of Education has benefited from the experiences of countries that have implemented integrated education.

الكلمات الرئيسية