الفـــروق في مکـــونـــات الـــوظـــائـــف التنفيذيـــة لـــدى الأطفـــال ذوي الإعـــاقـــة الفکـــريـــة وفقـــاً لبعـــض المتغـــيرات The Differences in the Components of Executive Functions of Children with Intellectual Disability According to Some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتــــوراة معلمـــة نطــــــق وتخـــاطـــب وزارة الـــتربيـــة، دولـــة الکـــويـــت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن مستوى القصور في الوظائف التنفيذية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية، وکذلک الکشف عن الفروق في مکونات الوظائف التنفيذية وفقاً للجنس وتلقي الأطفال المعاقين فکرياً للتعليم عن بعد، تکونت العينة من (30) طفل من المعاقين فکريا تراوحت أعمارهم من 4: 18 عام. اشتقت أداة الدراسة من قائمة تقدير السلوک للوظائف التنفيذية (صورة المعلم). وقد أشارت النتائج إلى التقارب الشديد في أداء عينة الدراسة على مکونات الوظائف التنفيذية، کما لم توجد فروق دالة إحصائيا ًبين الذکور والإناث على مکونات الوظائف التنفيذية، فيما عدا بعد الذاکرة العاملة، حيث کانت الإناث أکثر قصوراً عن الذکور. کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين من تلقوا ومن لم يتلقوا التعليم عن بعد من الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية على مکونات الوظائف التنفيذية
The current study aims to reveal the level of deficiency in executive functions among children with intellectual disability, as well as to identify the differences in the components of executive functions according to gender, and the intellectually handicapped children receive or not receive distance education. The sample consisted of (30) children with intellectual disabilities, whose ages ranged from 4: 18 years. The study tool was derived from the Behavior Rating inventory for Executive Functions (Teacher Form). The results indicated a strong convergence in the performance of the study sample on the components of executive functions, and there were no statistically significant differences between males and females on the components of executive functions, except for the working memory dimension, in which females were more deficient than males. The results also showed that there were no differences between children with intellectual disabilities who received and did not receive distance education on the components of executive functions

الكلمات الرئيسية