الخدمات الانتقالية المقدمة لذوي اضطراب طيف التوحد من وجهة نظر الأسر والمعلمين Transitional Services for Autism Spectrum Disorder People from the Perspective of Families and Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المساعد جـــامعـــــة جــــــدة

2 ماجستير تربية خاصة – اضطراب طيف التوحد جـــــامعـــــة جــــــــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى الخدمات الانتقالية المقدمة لذوي اضطراب طيف التوحد والتحديات التي تحول دون تقديم الخدمات الانتقالية من قبل الأسر والمعلمين في مدينة جدة، وتکون مجتمع الدراسة من جميع أولياء أمور الأشخاص ذوي اضطراب طيف التوحد الذين تتراوح أعمارهم بين 14-25 المتواجدين في مراکز ومدارس التربية الخاصة الحکومية والأهلية ومعلميهم، وقد تم اختيار عينة عشوائية من الأسر والمعلمين بلغ مجموع العينة (141) فردًا، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة حول مستوى الخدمات الانتقالية والتحديات التي تواجه الأسر والمعلمين في تقديم الخدمات الانتقالية وتم التحقق من صدقها وثباتها، وقد أظهرت النتائج أن المستوى العام للخدمات الانتقالية المقدمة لذوي اضطراب طيف التوحد في مدينة جدة من وجهة نظر الأسر والمعلمين والمعلمات صحيح ومتوفر إلى حد ما، وجاءت الخدمات الثقافية والمعرفية في الترتيب الأول من حيث مستوى الموافقة على توفرها بمتوسط حسابي (2.87)، بينما کانت خدمات الاندماج والمشارکة الاجتماعية في الترتيب الرابع من حيث مستوى الموافقة على توفرها بمتوسط حسابي (2.52) و حصلت المهارات الحياتية والاستقلالية على الترتيب الأخير من حيث مستوى الموافقة على توفرها بمتوسط حسابي (2.37)، ومن حيث التحديات التي تواجه الأسر والمعلمين کانت "الاتجاهات السلبية من المجتمع نحو ذوي اضطراب طيف التوحد تؤثر في مدى إتاحة الفرص التشغيلية المناسبة" في الترتيب الأول بمتوسط (4.32) ودرجة حکم (أوافق بشدة).
The study is aimed to identify transition services' level for persons with autism spectrum disorder and the challenges facing families and teachers in Jeddah City to provide transition services. The study population consists of all parents of persons with autism spectrum disorder between the ages of 14 and 25 who join the government and private special education schools and centers and their teachers. A random sample of (141) from families and teachers is selected. To achieve the objectives of the study, a questionnaire on transition services' level and the challenges facing families and teachers to provide transition services is designed and its validity and reliability are verified. The results showed that the general transition services' level for persons with autism spectrum disorder in Jeddah City from the perspective of families, male and female teachers is fairly correct and available. Cultural and knowledge services ranked first in terms of approval level for their availability on an average of (2.87), meanwhile, integration and social participation services ranked fourth in terms of approval level for their availability on an average of (2.52), and life skills and independence were last in terms of approval level for their availability on an average of (2.37). Moreover. In terms of challenges facing families and teachers, negative trends from society towards those with autism spectrum disorder affect the availability of appropriate operational opportunities in the first rank; with an average of (4.32) and a judgment degree (strongly agree).

الكلمات الرئيسية