فعالية برنامج قائم على أنماط التعلم والتفکير في خفض حدة صعوبات تعلم القراءة لدى تلميذات المرحلة الابتدائية بمدينة الطائف The effectiveness of a program based on learning and thinking styles to reduce severity of reading disability for primary school female students in Taif city

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ بقسم التربية الخاصة -کلية التربية جــــامعــــة الطــــائــــف

2 ماجستير التربية الخاصة تخصص صعوبات التعلم جــــامعــــة الطــــائــــف

المستخلص


- هدف البحث الحالي إلى تحديد فعالية برنامج قائم على أنماط التعلم والتفکير في خفض حدة صعوبات تعلم القراءة، وتکونت العينة من(١٦)تلميذة لديهن صعوبات قرائية بالصف الثالث الابتدائي، وقسمت العينة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية، واشتملت الأدوات:مقياس أنماط التعلم والتفکير لتورانس تعريب البلال(2003)، واختبار الذکاء لجودانف، واختبار القراءة، والبرنامج القائم على أنماط التعلم والتفکير إعداد الباحثان. واستخدم البحث المنهج الشبة التجريبي والأساليب الإحصائية اللابارمترية، وتم التوصل للنتائج التالية:توجد فروق دالة إحصائياً بين درجات المجموعتين في اختبار القراءة البعدي لصالح المجموعة التجريبية.توجد فروق دالة إحصائياً بين درجات القياس القبلي والبعدي في مقياس أنماط التعلم والتفکير لدى المجموعة التجريبية فتترکز بأحد الجانبين بالقبلي وتتوزع بالبعدي.توجد فروق دالة إحصائياً في درجات القياس البعدي لمقياس أنماط التعلم والتفکير بين المجموعتين بالجانب الأيمن لصالح الضابطة.لا توجد فروق دالة إحصائياً في درجات القياس البعدي لمقياس أنماط التعلم والتفکير بالجانب الأيسر بين المجموعتين.توجد فروق دالة إحصائياً في درجات القياس البعدي لمقياس أنماط التعلم والتفکير بين المجموعتين في الجانب المتکامل لصالح التجريبية.توجد فروق دالة إحصائياً بين درجات القياس القبلي والبعدي في اختبار القراءة لدى المجموعة التجريبية لصالح البعدي.لا توجد فروق دالة إحصائياً بين درجات القياس البعدي والتتبعي باختبار القراء للتجريبية.
The aim of the current research is to determine the effectiveness of a program based on learning and thinking patterns in reducing the severity of the difficulties of learning to read, and the sample consisted of (16) students with reading difficulties in the third grade, and the sample was divided into two control and experimental groups, and the tools included: a scale of learning and thinking patterns for Torrance Arabization (2003), Godanf's IQ test, reading test, and program based on learning and thinking patterns prepared by the researcher. The research used the semi-experimental method and the non-parametric statistical methods, and the following results were reached: There are statistically significant differences between the two groups' scores in the post-test reading in favor of the experimental group. There are statistically significant differences in the degrees of dimensional measurement of the scale of learning and thinking patterns between the two groups on the right side in favor of the control. There are no statistically significant differences in the degrees of post-measurement of the scale of learning patterns and thinking on the left side between the two groups. Learning and thinking between the two groups in the integrated aspect for the benefit of the experimental. There are statistically significant differences between the pre and post measurement scores in the reading test of the experimental group in favor of the postmodern

الكلمات الرئيسية