کفاية تدريس مهارات التفکير الناقد لدى الطلبة الموهوبين ومتوسطي القدرات في الکليات الطبية Adequacy of teaching critical thinking skills among gifted and average-ability students in medical colleges

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک فيصل

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى کفاية تدريس مهارات التفکير الناقد وتحفيز الأساتذة للطلبة الموهوبين وأقرانهم متوسطي القدرات في الکليات الطبية( کلية الطب، کلية طب الأسنان ، کلية الصيدلة الإکلينيکية) بجامعة الملک فيصل بالأحساء، من خلال استبيان تم إعداده وفق تصنيف جمعية الفلسفة الأمريکية APA والذي يشمل مهارات ( التفسير Interpretation، التحليل Analysis، الاستدلال Inference، التقييم Evaluation، الشرح Explanation، التنظيم الذاتي Self-Regulation)، وشملت عينة الدراسة (119) طالباً وطالبة طبقت عليهم استبانة کفاية تدريس مهارات التفکير الناقد، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلبة الموهوبين وأقرانهم متوسطي القدرات في کفاية تدريس مهارات التفکير الناقد بينما أظهرت النتائج فروقاً بين الطلبة الموهوبين وأقرانهم متوسطي القدرات فيما يتعلق بتحفيز الأساتذة لمهارات التفکير الناقد لصالح الطلبة متوسطي القدرات، وأشارت النتائج أيضاً إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير الجنس بين الطلبة، کما أظهرت نتائج المقارنة بين الکليات الطبية الثلاث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لصالح کلية الصيدلة الإکلينيکية في تدريس مهارات التفکير الناقد .
The study aimed to identify the adequacy of teaching critical thinking skills and motivating professors to gifted students and their average-ability in medical colleges (College of Medicine, College of Dentistry, College of Clinical Pharmacy) at King Faisal University in Al-Alhasa, through a questionnaire prepared according to the classification of the American Philosophy Association APA, which It includes skills (Interpretation, Analysis, Inference, Evaluation, Explanation, Self-Regulation). The study sample included (119) male and female students, to whom a questionnaire was applied to the adequacy of teaching critical thinking skills, The results of the study indicated that there were no statistically significant differences between gifted students and their intermediate-abilities peers in the adequacy of teaching critical thinking skills, while the results showed differences between gifted students and their average-ability peers in terms of motivating teachers for critical thinking skills in favor of students of average abilities. The results also indicated a lack of The presence of statistically significant differences due to the gender variable among students, and the results of the comparison between the three medical colleges showed that there are statistically significant differences in favor of the College of Clinical Pharmacy

الكلمات الرئيسية