أثر القصة الرقمية في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في مرحلة رياض الأطفال The Impact of Digital Story in the Development of Mathematical Concepts among Children with Intellectual Disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلمــــة الــــتربيــــة الخــــاصــــة وزارة التعليــــــــم

2 أستــــاذ الــــتربيــــة الخــــاصــــة جــــامعــــة المــــلک سعــــود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر القصة الرقمية في تنمية بعض المفاهيم الرياضية لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية. ولتحقيق أهداف الدراسة؛ أعتمد هذا البحث على المنهج شبه التجريبي. تکّونت عينة الدراسة من (8) مشارکين من ذوي الإعاقة الفکرية الملتحقين برياض الأطفال في الروضة الثالثة والعشرين بالرياض، ممن تتراوح أعمارهم الزمنية بين (4-7) سنوات، والذين تم اختيارهم بطريقة قصدية وبواقع مجموعة تجريبية واحدة. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس مصوّر للمفاهيم الرياضية، وثلاث قصص رقمية، وتم تطبيق التجربة لمدة (6) أسابيع.
أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05)، بين متوسطي رُتب درجات العينة من الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية، في القياسين: القبلي والبعدي، لمقياس المفاهيم الرياضية، ولصالح القياس البعدي. کما أظهرت الدراسة فاعلية القصة الرقمية في تنمية المفاهيم الرياضية (کدرجة کلية، وکأبعاد فرعية: التصنيف- المفاهيم الزمانية- المفاهيم المکانية)، لدى الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في مرحلة رياض الأطفال. وکذلک أظهرت النتائج أن القصة الرقمية تساعد على بقاء أثر التعلم في المفاهيم الرياضية
This study aimed to identify the effect of numerical stories on developing some math concepts in children with intellectual disability. To achieve the goals of the study, this research used a semi-experimental method. Sample of the study consisted of (8) children with intellectual disability attending the kindergarten number twenty three in Riyadh. Their ages ranged between (4-7) years and they were chosen using the purposeful sampling method with one experimental group. Instruments of the study were a picture scale of math concepts and three numerical stories developed. The experiment was implemented for (6) weeks.
Results of the study showed that there were statistically significant differences at (0.05) between means of participants scores in the pretest and posttest in the math concepts scale, and these differences were for the posttest. Results of the study also showed the effectiveness of numerical stories in developing math concepts (as a total score and in sub domains of: classification, time concepts, and place concepts) in children with intellectual disability in the kindergarten stage. Results also showed that numerical stories help to maintain the effect of learning math concepts (as a total score and in sub domains of: classification, time concepts, and place concepts) in children with intellectual disability in the kindergarten stage. Numerical stories also help to maintain learning effect in math concepts

الكلمات الرئيسية