واقع ومُعوِّقات استخدام مُعلِّمي تدريبات النُّطْق للتَّقَنِيِّاتِ الـمُسَانِدَة وعلاقتها ببعض الـمُتغيِّرات بمحافظة جدة The Reality and Obstacles to Using Teachers of Speech Therapy to Assistive Technology and their Relationship to Some Variables in Jeddah Governorate

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة جدة - کلية التربية - التربية الخاصة

2 Rehana algazera strest Faculty of education department of special education

المستخلص

هدف هذا البحث إلى معرفة واقع ومُعوِّقات استخدام مُعلِّمي تدريبات النُّطْق للتَّقَنيّاتِ الـمُسَانِدَة وعلاقتها ببعض الـمُتغيِّرات بمحافظة جدة، والـمُعوِّقات تبعًا لـمُتغيِّرات البحث، وهي: الجنس، والمؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، ومکان العمل، والدورات التدريبية. ولتحقيق هذه الأهداف استخدم الباحث المنهج الوصفي (المسحي), کما استخدم الباحث استبانة من إعداد الباحث کأداة رئيسية للبحث. وتکوّن مجتمع البحث من جميع مُعلِّمي تدريبات النُّطْق في مدينة جدة، وعددهم (71) معلمًا ومعلمة، وتکوّنت عينة البحث من (64) معلمًا ومعلمةً. وقد توصّل البحث إلى مجموعة من النتائج، من أبرزها: أن درجة استخدام مُعلِّمي تدريبات النُّطْق للتَّقَنيّاتِ الـمُسَانِدَة کانت قليلة، بمتوسط حسابي مقداره (2.00). وقد کانت أعلى أداة مساندة يستخدمها مُعلِّمو تدريبات النُّطْق هي بطاقات الصور, بينما کانت أقل أداة مساندة يستخدمها المعلمون والمعلمات هي الجهاز الهوائي التصويتي (PAS)؛ لقياس تدفّق الهواء بدرجة "غير مُستخدمة". وکانت درجة مُعوِّقات استخدام التَّقَنيّات الـمُسَانِدَة من قبل مُعلِّمي تدريبات النُّطْق کبيرة، بمتوسط حسابي مقداره (3.66). وکان أبرز معوّق يُواجه مُعلِّمي تدريبات اضطرابات النُّطْق بدرجة کبيرة جدًّا: "قلة الميزانيات الـمُخصَّصة للتَّقَنيّاتِ الـمُسَانِدَة لذوي اضطرابات النُّطْق واللغة"، فيما کان أقل مُعوِّق يواجههم: "استخدام التَّقَنيّات الـمُسَانِدَة؛ يُقلّل من قدرة معلم تدريبات النُّطْق على إدارة الحصة"
This research aims to know the reality and obstacles of using teachers of speech therapy to assistive technology and their relationship to some variables in Jeddah governorate. It also aims to know the obstacles according to the research variables, which are: gender, academic qualification, years of experience, workplace, and training courses. Hence, to achieve these goals, the researcher used the descriptive (survey) approach, as the researcher also used the questionnaire as a research tool. Additionally, the research community consisted of all Teachers of Speech Therapy in Jeddah and they are (71) male and female teachers. The research sample consists of (64) male and female teachers. The research found a set of results, the most prominent of which are: A low degree of using the assistive technology by teachers of speech training, with an arithmetic average of (2.00). Moreover, the highest assistive tool used by teachers in speech training was the picture cards, while the least assistive tool used by male and female teachers was the pneumatic air system (PAS) to measure the air flow at an “unused” degree. The impediments degree of using assistive technology by teachers of speech training was high, with an arithmetic average of (3.66). The most prominent obstacle facing the teachers of speech disorders training significantly was: “The lack of budgets in which is allocated to assistive technology for persons with speech and language disorders,” while the least obstacle facing them was: “The use of assistive technology” as it reduces the ability of the teacher to manage the class

الكلمات الرئيسية