فعالية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تنمية التواصل اللفظي وخفض السلوک غير المرغوب لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد The effectiveness of a program based on executive functions in developing verbal communication and reducing challenging Behaviour in children with autism spectrum disorder

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عضو هيئة التدريس بکلية الدراسات العليا التربوية جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على فعالية برنامج قائم على الوظائف التنفيذية في تنمية التواصل اللفظي وخفض السلوک غير المرغوب لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، حيث تکونت عينة البحث من (5) من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد کمجموعة تجريبية، وأيضاً (5) من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد کمجموعة ضابطة، تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (6.2-9.6) سنوات بمتوسط (8.5) وانحراف معياري (1.225) کما تراوحت نسبة ذکائهم ما بين (66-75) بمتوسط (74.5) وانحراف معياري (0.414)، وتم تطبيق الأدوات التالية ( مقياس ستانفورد بينه للذکاء – اختبار تشخيص اضطراب طيف التوحد – مقياس التواصل اللفظي إعداد / الباحث - مقياس السلوک غير المرغوب من إعداد الباحث- البرنامج القائم على الوظائف التنفيذية من إعداد الباحث – مقياس فاعلية الإجراءات التجريبية من إعداد الباحث)، حيث تم تدريب أطفال المجموعة التجريبية على (40) جلسة لمدة استغرقت (10) أسابيع تقريبًا بمعدل (4) جلسات أسبوعيًا، واعتمد الباحث في منهجيته على المنهج شبه التجريبي وتم استخدام اختباري مان ويتنى Mann Whiteny، ويلکوکسون Wilcoxon، وتوصل البحث إلى أهم النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التواصل اللفظي وخفض السلوک غير المرغوب في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في التواصل اللفظي وخفض السلوک غير المرغوب في القياسين البعدي والتتبعي
The research aimed to reveal the effectiveness of a program based on executive functions in developing verbal communication and reducing challenging Behaviour among children with autism spectrum disorder. The research sample consisted of (5) children with autism spectrum disorder as an experimental group, (5) children with autism spectrum disorder. Autism spectrum as a control group, their ages ranged between (6.2-9.6) years with a mean (8.5) and a standard deviation (1.225), and their intelligence ranged between (66-75) with a mean (74.5) and a standard deviation (0.414), and the following tools were applied (Stanford Binh Intelligence Scale - Autism Spectrum Disorder Diagnostic Test - Verbal Communication Scale Prepared by Researcher - Undesirable Behavior Scale Prepared by Researcher - Program based on Executive Functions Prepared byResearcher -Measure of Effectiveness of Experimental Procedures Prepared by Researcher), the children of the experimental group were trained On(40) sessions for a period of approximately (10) weeks at a rate of (4) sessions per week, the researcher used the quasi-experimental approach and the Mann Whiteny and Wilcoxon tests were used, and the research reached the following most important results: The scores of the experimental and control groups in verbal communication and the reduction of undesirable behavior in the post-measurement were in favor of the experimental group, and there were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group's scores in verbal communication and the reduction of undesirable behavior in the post and follow-up measurements

الكلمات الرئيسية