الـبروفيــل النفسـي للقلــق الاجتمــاعـي لدى التـلاميذ ذوي الإعاقة السمعية في دولة الکويت Psychological profile of social anxiety among students with hearing impairment in the State of Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراة في التربية الخاصة، وزارة التربية مترجم لغة إشارة منتدب بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب – دولة الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن مستوى القلق الاجتماعي لدى عينة من التلاميذ ذوي الإعاقة السمعية. تکونت عينة الدراسة من (80) مراهق من ذوي الإعاقة السمعية، مقسمين إلى (40) ذکور، و (40) إناث، وجميعهم من الملتحقين بمدارس الأمل بنين وبنات بمنطقة حولي التعليمية بدولة الکويت، و تتراوح أعمارهم ما بين (13-15) سنة. تکونت أدوات الدراسة من مقياس القلق الاجتماعي والذي تکون من أبعاد: القلق الانفعالي، والقلق السلوکي، والقلق المعرفي، والقلق الاجتماعي، کما تکونت الأدوات من مقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي والثقافي. أظهرت نتائج الدراسة إلى أن أعلى أبعاد لمقياس القلق الاجتماعي کانت على الترتيب: القلق الانفعالي، يليه القلق السلوکي، ثم القلق الاجتماعي، وأخيرا القلق المعرفي. کما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق بين الذکور والإناث على أبعاد مقياس والدرجة الکلية لمقياس القلق الاجتماعي، فيما عدا القلق المعرفي والذي کانت الإناث أعلى من الذکور على هذا البعد. وأشارت النتائج أيضاً إلى عدم وجود فروق في أبعاد والدرجة الکلية لمقياس القلق الاجتماعي تعزى إلى المستوى الاقتصادي والاجتماعي والثقافي.
The current study aimed to identify the level of the social anxiety among students with hearing impairment, and to identify the difference in the social anxiety according to the gender and the economic, social and cultural level of students with hearing impairment. The sample of the study consisted of (80) adolescents with hearing impairment, divided into (40) males and (40) females, and all of them were enrolled in Al-Amal Schools, in the Hawalli Educational Zone in the State of Kuwait, and their ages ranged between (13-15) years. The study tools consisted of the social anxiety scale, which consisted of the dimensions: emotional anxiety, behavioral anxiety, cognitive anxiety, and social anxiety, and the tools consisted of the economic, social and cultural level scale. The results of the study showed that the highest dimensions of the social anxiety scale were in order: emotional anxiety, behavioral anxiety, social anxiety, and cognitive anxiety. The results also indicated that there were no differences between males and females on the dimensions of and the total score of the social anxiety scale, with the exception of cognitive anxiety, which females were higher than males in this dimension. The results also indicated that there were no differences in the dimensions and the total score of the scale of social anxiety according to the economic, social and cultural level

الكلمات الرئيسية