مدى استخدام التلاميذ ذوي صعوبات التعلم لاستراتيجية أخذ الاختبار من وجهة نظر معلميهم The extent to which students with learning disabilities use the test taking strategy from the perspective of their teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحث دکتوراه في قسم التربية الخاصة کلية التربية جـــامعـــة المـــلک سعـــود

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى استخدام التلاميذ ذوي صعوبات التعلم لاستراتيجية أخذ الاختبار من وجهة نظر معلميهم. وتکونت عينة الدراسة من معلمي صعوبات التعلم وعددهم (343) معلم ومعلمة، عبارة عن (131) معلما، و(212) معلمة، في المدارس الملحق بها برامج صعوبات التعلم في منطقة الرياض، واستخدم مقياس آراء معلمي صعوبات التعلم في مدى استخدام التلاميذ ذوي صعوبات التعلم لاستراتيجية أخذ الاختبار (إعداد الباحث). وأشارت نتائج الدراسة بأن درجة استخدام التلاميذ ذوي صعوبات التعلم لاستراتيجية أخذ الاختبار من وجهة نظر معلميهم کانت في المستوى الضعيف، وجاء ترتيب استخدام مهارات استراتيجية أخذ الاختبار على النحو التالي: مهارة الاستعداد للاختبار تليها مهارة المراجعة ثم مهارة التذکر ثم مهارة إدارة وقت الاختبار وأقلها تمثلت في مهارة التخمين. کما بينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متغير نوع المرحلة التعليمية (الابتدائي، المتوسط والثانوي) عند مستوىَ دلالة (0,01)، لصالح معلمي المرحلة المتوسطة والثانوية. بينما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متغيرات (الجنس، المؤهل الأکاديمي). وقَام الباحث بتفسير النتائج وفق الأدب النظري والدراسات السابقة وطرح التوصيات والمقترحات البحثية
This study aimed to find out the extent to which students with learning disabilities use the test-taking strategy from the perspective of their teachers. The research sample consisted of (343) teachers of learning disabilities, consisting of (131) male and (212) female teachers. In schools attached to learning disabilities programs in the Riyadh region, And the learning disabilities teachers' opinions scale was used in the extent to which students with learning disabilities used the test-taking strategy (researcher preparation).
The results of the study indicated that the degree to which students with learning disabilities used the test-taking strategy from the viewpoint of their teachers was at the weak level, the order of the use of the test-taking strategy skills is as follows: Exam preparation skill, followed by the review skill, the remembering skill, then the test time management skill. The least of which was the guessing skill. The results also showed that there are statistically significant differences in the type of educational stage variable (primary, intermediate and secondary) at a significance level (0.01), in favor of intermediate and secondary school teachers. While the results indicated that there were no statistically significant differences in the variables (gender, academic qualification). The researcher interpreted the results according to the theoretical literature and previous studies and put forward recommendations and research proposals.

الكلمات الرئيسية