درجة دمج مهارات التفکير فوق المعرفي في محتوى البرامج الإثرائية لموهوبي الصف الأول المتوسط في المملکة العربية السعودية The degree of integrating metacognitive thinking skills in the content of enrichment programs for talents of the first intermediate grade in Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مـــــاجستـــير تــربيــــة المــوهــوبــين جـــامعـــة الملک فيصــــل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مهارات التفکير فوق المعرفي من وجهة نظر الخبراء والکشف عن مستوى دمج مهارات التفکير فوق المعرفي في مقرر العلوم الصف الأول المتوسط، ويهدف أيضاً إلى الکشف عن مستوى دمج مهارات التفکير فوق المعرفي في مقرر العلوم المدعم، کما هدف إلى        التعرف على الفروق بين مستويات دمج مهارات التفکير فوق المعرفي لمقرر العلوم ومقرر العلوم المدعم، وتکونت عينة الدراسة الوحدة الثالثة من مقرري العلوم والعلوم المدعم. وتم استخدام استبيان لمهارات التفکير فوق المعرفي من إعداد الباحثة، أظهرت النتائج مهارات التفکير فوق المعرفي تشتمل على ثلاث مهارات وهي التخطيط، والمراقبة والتحکم والتقييم، کما توصلت الى دمج بمستوى عالٍ من مهارات التفکير فوق المعرفي في کلا المقررين، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية لدمج مهارات التفکير فوق المعرفي في کلا المقررين، واختتمت الدراسة بتوصيات أهمها: إجراء مزيد من البحوث والدراسات التي تستهدف مهارات التفکير فوق المعرفي في فصول الموهبة، وإجراء دراسة لمعرفة واقع دمج مهارات التفکير فوق المعرفي في البرامج الاثرائية لموهوبي المرحلة المتوسطة عن بعد من وجهه نظر المعلمين والمشرفيين التربويين
The present study aimed to identify the skills of metacognitive thinking from the point of view of experts and to disclose the level of integration of the skills of supra-cognitive thinking in the first intermediate science course, and it also aims to reveal the level of integration of the skills of supra-cognitive thinking in the supported science course Identifying the differences between the levels of combining metacognitive thinking skills for the science course and the supported science course, and the study sample for the third unit was from the science and science-supported curriculum, and a questionnaire for metacognitive thinking skills prepared by the researcher was used, and the results showed the metacognitive thinking skills that include Three skills: planning, monitoring, control, and evaluation. It also reached an integration of a high level of metacognitive thinking skills in both courses. The study concluded with recommendations, the most important of which are: Conducting more research and studies targeting metacognitive thinking skills in talent classes, And a study to know the reality of integrating the skills of supra-cognitive thinking in the enrichment programs of talented middle school students remotely from the point of view of teachers, supervisors and educators.

الكلمات الرئيسية