مدى معرفة أولياء الأمور باضطرابات التواصل وعلاقتها ببعض المتغيرات في مدينة مکة المکرمة The Extent of Parents' Knowledge of Communication Disorders and their Relationship with Some Variables in the City of Mecca

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مختص النطق واللغة بوزارة التعليم السعودية ماجستير اضطرابات النطق واللغة جامعة جدة

2 أستاذ التربية الخاصة المشارک جـــامعـــة جـــدة

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تحديد مدى معرفة أولياء الأمور باضطرابات التواصل في مدينة مکة المکرمة، وعلاقتها ببعض المتغيرات وهي (النوع والعمر والمستوى العلمي والمستوى الاقتصادي)، واستخدم الباحثان المنهج الوصفي، مع عينة وصل عددهم إلى 514 مشارک من أولياء الأمور في مدينة مکة المکرمة، وکانت الأداة المستخدمة لقياس معرفتهم (استبانة) من إعداد الباحثان احتوت على أربع محاور تتعلق باضطرابات التواصل، وهي (اضطرابات النطق، واضطرابات الطلاقة، واضطرابات اللغة، واضطرابات السمع). وأظهرت النتائج أن معرفة أولياء الأمور باضطرابات التواصل بشکل عام معرفة ضعيفة، وتوجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة
(0.05≥ α)، بين المستوى العلمي والمستوى الاقتصادي وبين معرفة أولياء الأمور باضطرابات التواصل؛ فکلما کان المستوى العلمي والمستوى الاقتصادي مرتفعان کلما کانت المعرفة باضطرابات التواصل مرتفعة؛ بينما لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05≥ α) بين النوع والعمر وبين معرفة أولياء الأمور باضطرابات التواصل
The aim of this research was to determine the extent of parents' knowledge of communication disorders in the city of Mecca, and their relationship to some variables (sex, age, educational level, and economic level). The researcher used the descriptive method with a sample their number has reached 514 parents' from in Mecca, It was the tool used to measure their knowledge (Questionnaire) prepared by the researcher, it contained four axes related to communication disorders, namely (articulation disorders, fluency disorders, language disorders, and hearing disorders). the results showed that parents' knowledge of communication disorders in general is weak, and there is a statistically significant relationship at the indication level (≥α 0.05) between the scientific level and the economic level and between knowledge of communication disorders; the higher the educational level and the economic level, the higher the knowledge of communication disorders while there is no statistically significant relationship at the indication level (≥α 0.05) between gender and age and between knowledge of communication disorders.

الكلمات الرئيسية