فعاليَّة برنامج باستخدام تحليل السلوک التطبيقيّ فـي إکســاب مهــارات مــا قبــل المــدرســة للأطفــال ذوي الإعــاقــة الفکــريَّــة The Effectiveness of a program using the applied behavior analysis to acquire pre-school skills for children with intellectual disabilities

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير تربية فکرية کلية التربية – جامعة الطائف

2 أستاذ التربية الخاصة کلية التربية – جامعة الطائف

المستخلص

هدفت الدِّراسة إلى التعرف على فعاليَّة برنامج باستخدام تحليل السلوک التطبيقيّ لإکساب الأطفال ذوي الإعاقة الفکريَّة بعض مهارات ما قبل المدرسة، وکذلک التعرُّف على مدى استمراريَّة تأثيره بعد مرور شهر من القياس البعديِّ؛ ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدِّراسة المنهج شبه التجريبي، وتم اختيار عيّنة الدِّراسة بالأسلوب القصدي، حيث تکونت العينة من (10) أطفال (5) ذکور، و(5) إناث من الأطفال الملتحقين ببرنامج التربية الفکريَّة بالروضة السادسة في مدينة مکة المکرمة ممن تتراوح أعمارهم الزمنية ما بين (5-7) أعوام، ونسبة ذکائهم ما بين (55-70) درجة على اختبار ستانفورد بينيه (الصورة الخامسة), وتم تدريس الأطفال مهارات ما قبل المدرسة باستخدام تحليل السلوک التطبيقي، واستخدمت الدِّراسة مقياس مهارات ما قبل المدرسة کأداة لقياس مستوى أداء الأطفال في بعض مهارات ما قبل المدرسة ، وقد توصلت الدِّراسة إلى النتائج الآتية:

توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطَات رتب درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس بعض مهارات ما قبل المدرسة.
لا توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطَات رتب درجات الأطفال ذوي الإعاقة الفکرية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس بعض مهارات ما قبل المدرسة.

وأوصت الدِّراسة بالعمل على استخدام تحليل السلوک التطبيقيّ في تدريس ذوي الإعاقة الفکريَّة، وتکثيف برامج تحليل السلوک التطبيقيّ في المناهج الدراسيَّة، وتثقيف المعلمات بدور تحليل السلوک التطبيقيّ في تعليم ذوي الإعاقة الفکريَّة، وعقد الندوات واللقاءات العلميَّة في مجال استخدام برامج تحليل السلوک التطبيقيّ وتبادل الخبرات في هذا المجال.
The current study aimed to recognition the effectiveness of a program using applied behavior analysis in acquiring some preschool skills for children with intellectual disabilities, as well as identifying the continuity of its impact after a month of post-measurement. To achieve this goal،the study used the quasi-experimental approach, and the study sample was chosen. By intentional method،which consisted of (10) children (5) males, and (5) female of enrolled  children in the intellectual education program in the sixth kindergarten in the city of Makkah, those whose age ranges between (5-7) years, and their intelligence percentage is between (55-70) degrees on Binet test, children were taught using applied behavior analysis, and the study used a pre-school skills scale  as a tool for measure children's performance in the skills of pre-school, the study found the following results:

There is statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) between the averages grades of the children of the experimental group after receiving the program, and between their pre-program grades on testing some pre-school skills.
There is no statistically significant differences at the level of (α ≤ 0.05) between the averages scores for the children of the experimental group in the post measurement, and their grades for the successive measurement on the test of some pre-school skills.

          The study came out with several recommendations, the most important of which are: working on the use of applied behavior analysis in teaching children with intellectual disabilities, intensifying programs of applied behavior analysis in school curricula, educating teachers with the knowledge of the role of applied behavior analysis in the education of children with intellectual disabilities, and holding seminars and scientific meetings in the field of Use the applied behavior analysis programs and exchange experiences in this field

الكلمات الرئيسية