فاعلية الذات لدى معلمي ومعلمات صعوبات التعلم بمحافظة الأحساء في ضوء بعض المتغيرات Self-Efficacy of Teachers of Students with Learning Difficulties in Al-Ahsa Governorate in the Light of Some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قســــم الــتربيــة الخــاصــة جــامعــة الملک فيصــل

2 أستــاذ الــــتربيــــة الخــــاصــة المســاعــد جــامعــــــة الملک فيصــــل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى فاعلية الذات لدى معلمي ومعلمات صعوبات التعلم بمحافظة الأحساء، والکشف عن الفروق بينهم في فاعلية الذات التدريسية وفاعلية الذات العامة تبعاً لبعض المتغيرات (الجنس، عدد سنوات الخبرة، مستوى طلاب المدرسة، عدد الحالات التي نجحوا في التعامل معها). واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي وتکونت عينة الدراسة من 32 معلمة و39 معلما من معلمي ومعلمات صعوبات التعلم بمحافظة الأحساء والذين شارکوا في الإجابة عن أسئلة مقياس فاعلية الذات المستخدم في الدراسة. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن فاعلية الذات العامة وفاعلية الذات التدريسية قد تحققت بدرجة متوسطة لدى المعلمين والمعلمات في محافظة الأحساء، کما أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغير (الجنس)، ووجود فروق دالة إحصائياً في متغير (الخبرة) لصالح ذوي سنوات الخبرة الأکثر، ومستوى طلاب المدرسة لصالح المستوى (فوق المتوسط)، کما توصلت أن زيادة عدد الحالات التي نجح المعلمون والمعلمات في التعامل معها من ذوي صعوبات التعلم ترتبط إيجابياً بفاعلية الذات لديهم. وفي ضوء النتائج التي توصلت لها الدراسة، تم استخلاص عدد من التوصيات التي تسهم في رفع فاعلية الذات ومنها ضرورة تقديم الخبرات العلمية والعملية للمعلمين، وأخذ الدراسات المستقبلية بعين الاعتبار لمشکلة الانخفاض العام لمستوى طلبة بعض المدارس وما يحدثه من تأثير على فاعلية الذات التدريسية والعامة لدى معلمي ومعلمات صعوبات التعلم
The purpose of this study was to identify the level of self-efficacy of male and female teachers of students with learning difficulties in Al-Ahsa governorate, and investigate the difference between them regarding their teaching self-efficacy and general self-efficacy according to some variables (gender, years of experience, achievement’s level of school’s students and number of cases they succeeded in dealing with). The descriptive method was followed in this study. The sample consisted of (32) female and (39) male teachers who participated in answering the self-efficacy scale which was used in this study. The findings revealed that the level of self-efficacy was moderate among the male and female teachers in Al-Ahsa governorate. In addition, no statistically significant differences attributable to the (gender) variable was found, while the differences attributed to the (experience) are statistically significant in the favor of those with more years of experience, and the (level of school students) variable in favor of above-average level. The results, also, showed that number of successes in dealing with students learning difficulties is directly proportional to teachers’ self-efficacy. The recommendation of the study were the necessity of providing teachers with scientific and practical experiences, and studying the problem of general decline in students’ level in some schools which affects the general and teaching self-efficacy of teachers of students with learning difficulties

الكلمات الرئيسية