مستوى تطبيق الکفايات التکنولوجية المساندة لدى معلمي الطلاب ذوي الاعاقة العقلية فـي ضــــوء بعـــض المتغـــيرات THE LEVEL OF APPLYING SUPPORTIVE TECHNOLOGICAL COMPETENCIES AMONG TEACHERS OF STUDENTS WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN LIGHT OF SOME VARIABLES

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 بـاحـث مــاجستـــير کليــة الــتربيــة جـــامعـــــة جـــدة

2 أستــاذ الـــتربيــــة الخـــاصـــة المســاعــد کليـــة الـــتربيــة- جــامعــة جــــــدة

المستخلص

هدفت الدراسة الى تحديد مستوى تطبيق الکفايات التکنولوجية المساندة لدى معلمي الطلاب ذوي الاعاقة العقلية في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية (مستوى الخبرة، المؤهل العلمي، التدريب على استخدام التکنولوجيا المساندة). تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتم إعداد استبانة کأداة للدراسة تکونت من جزئيين شمل الجزء الاول بيانات أولية من عينة الدراسة والثاني (39) فقرة مثلت أربعة أبعاد رئيسية هي (مجال الاستخدام، مجال التصميم، مجال الانتاج، مجال التقويم)، وقد طبقت الاستبانة على عينة الدراية التي تکونت من (121) من المعلمين. وأشارت النتائج الى أن درجة ممارسة معلمي الطلاب ذوي الإعاقة العقلية للکفايات التکنولوجيا ومجالاتها تراوحت بين درجة الاستخدام المرتفع والمتوسط. وأن سنوات الخبرة والمستوى التعليمي والتدريب في مجال ذوي الاعاقة لا يؤثران على درجة ممارسة الکفايات التکنولوجيا مع الطلاب ذوي الإعاقة العقلية. يوصي الباحثان بتشجيع معلمي الطلاب ذوي الإعاقة العقلية على تفعيل هذه الکفايات التکنولوجية في بيئة تعلم الطالب ذوي الإعاقة العقلية لما لها من أثر إيجابي على المهارات والکفاءات وتحفيزهم. وإنشاء لجان متابعة في وزارة التعليم لرصد ومتابعة مدى ممارسة الکفايات التکنولوجية لدى المعلمين بمجال التربية الخاصة.
This study aimed at determine the supportive technological competencies level among teachers of students with mental disabilities, in the light of some demographic variables, (gender, level of experience, academic qualification, training how to use the support technology). This study adopted descriptive analytical approach. A questionnaire was prepared as a study tool that consisted of two parts, the first part included preliminary data on the study sample, the second part included (39) items represented four main dimensions: (field of use, design field, production field, evaluation field), the sample of the study, which consisted of (121) teachers. The results indicated that the practice degree of the technological competencies by the teachers of students with intellectual disabilities ranged between high and medium. Years of experience, educational level and training in the disabilities field do not affect technology competency practice degree of students with intellectual disabilities. The researcher recommends encouraging the teachers of students with intellectual disabilities to activate these technological competencies in the learning environment of students with intellectual disabilities because of their positive impact on skills, competencies and motivation. Also, the research recommends the establishment of follow-up committees in the Ministry of Education to monitor and follow up the practice of the teachers’ technological competencies in the special education field

الكلمات الرئيسية