مظاهر تعاون أولياء أمور الأطفال ذوي الاعاقة مع معلميهم وعلاقته ببعض المتغيرات بدولة الکويت Manifestations of Children with Disabilities Parents’ Cooperation with Their Teachers, and its Relation with some Variables in Kuwait

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليـــة الـــتربيـــة الاســـاسيـــة – الکـــويـــت

المستخلص

هدفت الدراسة الي التعرف على مظاهر تعاون اولياء الامور مع معلمي الاطفال ذوي الاعاقة بدولة الکويت، والتعرف على الفروق بين متوسط درجات المعلمين على استبيان تعاون اولياء الامور مع معلمي التلاميذ ذوي الاعاقة في ضوء متغير النوع، وسنوات الخبرة، وفئة الاعاقة، والبيئة المدرسية، وتکونت العينة من (103) من معلمي ومعلمات التربية الخاصة في مدارس التربية الخاصة والمدارس الدامجة، وبعض المراکز الخاصة بدولة الکويت، تم تطبيق استبيان تعاون أولياء الأمور مع معلمي ومعلمات التربية الخاصة، وتوصلت الدراسة الي وجود مظاهر مرتفعة في تعاون أولياء الأمور مع معلمي التربية الخاصة علي بعد العلاقات المتمرکزة على الأسرة، يليه بعد العلاقات المتمرکزة على الطفل، وأيضا وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) في تعاون أولياء الأمور مع معلمي التربية الخاصة في جميع الابعاد والدرجة الکلية يعزى لمتغير النوع لصالح الذکور، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى (0.05) في الدرجة الکلية لاستبيان تعاون أولياء الأمور مع معلمي التربية الخاصة يعزى لمتغير سنوات الخبرة ومتغير فئة الاعاقة
The aim of the present study is to explore aspects of parents’ cooperation with teachers of children with disabilities in Kuwait, and to identify the differences between the mean scores of teachers on the questionnaire of parents’ cooperation with teachers of children with disability in light of gender, years of experience, class of disability and school environment variables. The sample consisted of (103) special education teachers in special education schools, inclusive schools, and some private centers in Kuwait. Parents’ cooperation with teachers of children with disability questionnaire was administered, and the study concluded that there are many manifestations of cooperation between parents and teachers of children with disabilities in the dimension of relationships based on family, then the dimension of relationships based on child. There are also statistically significant differences (P=0.01) in parents’ cooperation with special education teachers in all dimensions and total score according to gender, in favor of males. There are not statistically significant differences (p=0.05) in total score of the questionnaire according to years of experience variable and disability class variable.

الكلمات الرئيسية