التنمر الالکتروني لدى طلاب جامعة الملک خالد (دراسة سيکومترية/ اکلينيکية) Cyber bullying among students of King Khalid University (Psychometric / clinical study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الصحة النفسية المساعد (المشارک) جامعة عين شمس- جامعة الملک خالد

2 أستاذ تقنيات التعليم المساعد جامعة عين شمس- جامعة الملک خالد

3 أستاذ الصحة النفسية المساعد - جامعة بنها- جامعة الملک خالد

المستخلص

هدفت الدراسة إلى  التعرف على معدل انتشار ظاهرة التنمر الإلکتروني لدى طلاب جامعة الملک خالد، کما هدفت إلى التعرف على الفروق في مشکلة التنمر الإلکتروني (متنمر/ ضحية) وفقاً لمتغيرات الدراسة المتمثلة في: النوع (ذکر/ أنثى)، التخصص (علمي /أدبي)، المستوى الدراسي، کذلک إجراء دراسة إکلينيکية للحالات المتطرفة لکل من المتنمرين وضحايا التنمر الالکتروني، وتکونت عينة الدراسة من 115 طالباً وطالبة بجامعة الملک خالد حيث بلغ عدد الطلاب (83 طالب) بينما کان عدد الطالبات (32 طالبة)، في التخصصات العلمية والأدبية بواقع (63 علمي، 52 أدبي) موزعين على المستويات من الأول إلى الثامن وقد تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع الدراسة الأصلي، وتمثلت أدوات الدراسة من مقياس التنمر الالکتروني (متنمر/ ضحية) من إعداد الباحثين، اختبار تفهم الموضوع (ترجمة محمد خطاب)، واظهرت أهم النتائج وجود نسبة کبيرة من الطلاب تعرضت لحالات من التنمر الإلکتروني حيث بلغت نسبة التعرض لعملية الاحتيال الإلکتروني نسبة 16.5%، وکذلک التعرض لرسائل التهديد بتشويه الصورة بلغت نسبتها تقريباً 25% من الحالات، وکذلک أشارت النتائج إلى عدم وصول حالات التنمر إلى مرحلة الابتزاز الإلکتروني حيث بلغت نسبة التعرض لحالات الابتزاز تقريبا 1%، کما توصلت إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات الطلاب الذکور والإناث من عينة الدراسة، وذلک في کل من القسم الخاص بالمتنمر إلکترونياً وضحية التنمر الإلکتروني والدرجة الکلية وذلک في اتجاه الذکور، کما توصلت إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات الطلاب في ضوء التخصص (علمي/ أدبي) من عينة الدراسة، وذلک في کل من القسم الخاص بالمتنمر إلکترونياً وضحية التنمر الإلکتروني والدرجة الکلية، کما تم التعرف على الديناميات النفسية لحالات الدراسة الإکلينيکية
The study aimed to identify the prevalence of the phenomenon of electronic bullying among students of King Khalid University, as well as to identify the differences in the problem of electronic bullying (bully / victim) according to the variables of the study: gender (male / female), specialization (scientific / literary) , The academic level, as well as conducting a clinical study of the extreme cases of both bullies and cyberbullying victims, The sample of the study consisted of 115 male and female students at King Khalid University, where the number of students reached (83 students) while the number of female students (32 male and female) in the scientific and literary specialties was (63 scientific, 52 literary) distributed at levels from the first to the eighth and they were chosen in a way Random from the original study community, and the study tools were from the electronic bullying scale (bully / victim) prepared by researchers, test the subject understanding (translation of Mohamed Khattab), and the most important results showed that there was a large percentage of students who were exposed to cases of electronic bullying where the exposure rate to fraud The e-mail accounted for 16.5%, as well as the exposure to the threat to blacken the image by approximately 25% of the cases, and the results also indicated that the cases of bullying did not reach the electronic extortion stage, where the exposure rate to the extortion cases was approximately 1%, and also found a statistically significant difference between the Mediterranean Male and female students ’scores from the study sample, both in the online bully section and the victim of electronic bullying and the overall degree in the direction of the male, and I found that there were no statistically significant differences between the average of the students’ scores In light of the specialization (scientific / literary) from the study sample, in each of the section of the bully electronically and the victim of electronic bullying and the total degree, also the psychological dynamics of clinical study cases were identified.

الكلمات الرئيسية