معــوقــــات تــوظيــــف السبــــورة التفــاعليــــة لـدى معلمـي صعــوبـات التعلــم بمـدينــة الــريـاض Barriers to Employing the Interactive Whiteboard for Learning Disabilities Teachers

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

معلم صعوبات تعلم بإدارة تعليم الرياض جــــامعــة المـلک سعـــــود

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على معوقات توظيف السبورة التفاعلية لدى معلمي ومعلمات صعوبات التعلم بمدينة الرياض، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي، کما تکونت عينة الدراسة من (315) معلماً ومعلمة، بواقع (140) معلم صعوبات تعلم، و(175) معلمة صعوبات تعلم. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة قام الباحث بإعداد استبانة مکونة من (14) عبارة تقيس معوقات توظيف السبورة التفاعلية. وقد أظهرت نتائج الدراسة ما يلي:

أن درجة وجود المعوقات کانت کبيرة جداً.

أن هناک معوقات نحو توظيف السبورة التفاعلية تمثلت في: عدم توفر فني متخصص في حالة حدوث مشاکل تقنية في السبورة التفاعلية، وعدم إقامة دورات وورش عمل للمعلمين في مجال السبورة التفاعلية، وعدم توفير النشرات الدورية للمعلمين لکل جديد في مجال السبورة التفاعلية.
This study aims to identify barriers employing the interactive whiteboard for learning disabilities teachers’ in Riyadh city. The researcher uses the descriptive method. The study sample consisted of (315) learning disabilities teachers, (140 male and 175 females). The researcher has developed a (14) items to measure barriers toward employing the interactive whiteboard. The results are as follows:

The degree of the presence of barriers was very large.
There are barriers to employing the interactive whiteboard, which includes lack of specialized technicians in the event of technical problems in the interactive whiteboard, and lack of courses and workshops for teachers in the applications of the interactive whiteboard. In addition, there is lack of periodical journals that can inform teachers about new developments regarding whiteboards.

الكلمات الرئيسية