وعي المعلمين والمعلمات باضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة (دراسة ميدانية في المنطقة الشرقية بالسعودية) Level of Awareness among Teachers about Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) (A field study in the Eastern Province of Saudi Arabia)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستـــاذ الــــتربيــــة الخــاصـــة المســـاعــد جـــــامعـــــة الملک فيصـــــل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى وعي المعلمين والمعلمات باضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة، والکشف عن أثر الخبرة التدريسية، والتخصص، والسنة الدراسية، والجنس، في مستوى وعي المعلمين والمعلمات بالاضطراب. لتحقيق أغراض الدراسة وظف الباحث المنهج الوصفي التحليلي. تکونت عينة الدراسة من (126) معلماً ومعلمة منهم (79) معلماً و(47) معلمة من العاملين بالمدارس العامة في المنطقة الشرقية بالسعودية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية، واستخدم الباحث مقياس وعي المعلمين والمعلمات باضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة، من إعداده، حيث تم التأکد من خصائصه السکومترية بعد تطبيقه على عينة استطلاعية؛ والتي أشارت إلى تمتع المقياس بدلالات صدق وثبات مرتفع. أظهرت نتائج الدراسة إلى أن درجة مستوى وعي المعلمين والمعلمات بالاضطراب کانت متوسطة على الدرجة الکلية ومجالات المقياس الثلاثة، وجاءت مرتبة على التوالي (الخصائص والتشخيص، العلاج، والمعرفة العامة بالاضطراب)، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة بين المعلمين والمعلمات في مستوى وعيهم لاضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة تعزى للتخصص والخبرة التدريسية، في حين أظهرت نتائج الدراسة فروقاً بين المعلمين والمعلمات في مستوى وعيهم لاضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة تعزى لمتغير السنة الدراسية ولصالح المرحلة المتوسطة في مجال المعرفة العامة بالاضطراب، بالإضافة إلى وجود فروق بين المعلمين والمعلمات في مستوى وعيهم باضطراب تشتت الانتباه وفرط الحرکة تعزى لمتغير الجنس ولصالح المعلمات على الدرجة الکلية وفي مجال الخصائص والتشخيص
The present study aimed to identify the Level of Awareness among Public Schools'' Teachers about Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in the Eastern Province of Saudi Arabia. For the purposes of the study, the researcher employed the descriptive analytical method. The study sample consisted of (126) teachers whom (79) male and (47) female of the public school workers in the eastern province of Saudi Arabia that they were chosen in a simple random manner. The researcher designed the teachers'' awareness scale for ADHD, extracted its connotations validity and reliability acceptable for the purposes of measuring level of awareness among public schools'' teachers about ADHD.
The results showed that the level of awareness of teachers of public schools of the disorder was medium on the total score of scale and its'' the three domains, the three domains were arranged consecutively (characteristics and diagnosis, treatment, and general knowledge of the disorder). The results also showed that there were no significant differences between male and female teachers in their level of awareness about ADHD due to specialization and teaching experience variables. Additionally, the results of the study showed that there were significant differences between male and female teachers in their level of awareness about ADHD due to school year variable in favor of the middle stage in the general knowledge domain. Moreover, the results indicated that there were statistically significant differences between male and female teachers in their level of awareness about ADHD due to the gender variable in favor of female teachers on the Total score of scale and in the characteristics and diagnosis domain.

الكلمات الرئيسية